کارآفرینیکسب و کار

چرا به طرح کسب و کار نیاز دارید؟

طرح کسب و کار چیزی بیش از ابزار دریافت بودجه است. طرح کسب و کار مسیر راه کسب و کار آینده شماست.
اخیرا شخصی از من پرسید که چرا به طرح کسب و کار نیاز است در حالی که او تمام بودجه مورد نیاز خود را از دوستان و فامیل خود دریافت نموده است. با پرسش این سوال این گونه به نظرم رسید که گویی آن ها طرح کسب و کار را تنها به عنوان ابزاری برای افزایش بودجه می شناسند. در واقع طرح کسب و کار چیزی فراتر از آن است. طرح کسب و کار ، ابزاری برای درک نحوه کنار هم قرار گرفتن کسب و کار شماست. شما می توانید با استفاده از آن، نظاره گر میزان پیشرفت خود باشید و سرنوشت کسب و کار خود را کنترل نموده و از آن آگاه باشید. البته طرح کسب و کار ، ابزاری برای استخدام و فروش و حفظ رضایتمندی کارکنان اصلی یا سرمایه گذاران آینده است.
نوشتن طرح کسب و کار شما را وادار می سازد تا همه چیز را از همان ابتدا بررسی نمایید. مثلا ارزش پیشنهادی به مشتری، فرضیات بازاریابی، طرح عملیاتی، مالی و کارمند یابی. به این شکل، ارتباطاتی که ممکن بود فراموش کنید را می توانید مشخص نمایید. مثلا اگر طرح بازاریابی شما در طی دو سال 000/10 مشتری جذب خواهد نمود و طرح کارمند یابی شما دو کارمند فروش ارائه خواهد داد، نیروهایتان از شما خواهد پرسید چطور دو کارمند فروش می توانند 000/10 مشتری جذب کنند؟
پاسخ این سوال ممکن است به این نتیجه منتهی شود که ایجاد شراکت، مورد هدف قرار دادن توزیع کنندگان و تمرکز بر فروش عمده به شرکت های بزرگ، بهترین تاکتیک برای شما خواهد بود.
شما به عنوان بخشی از طرح عملیاتی خود، مراحل عمده بازاریابی و عملیاتی خود را مشخص می کنید. زمانی که شما موسس شرکت هستید، تنها شخصی که شما را هر روز در برابر نتایج، مسئول و پاسخگو می داند خودتان هستید. از این رو طرح شما، اساس نظارت بر پیشرفت شماست اگر طرح اولیه شما باید تا 1 فوریه کامل می شود و 1 ژانویه کامل شده می توانید علت آن را از خود جویا شوید. آیا پیشرفت غیرمنتظره ای رخ داده ؟ آیا کسی تلاش قهرمانانه انجام داده؟ آیا شما زمان لازم برای ارائه آن را بیش از حد برآورد نموده بودید؟ آن چه که یاد می گیرید به بهبود عملکرد شما در آینده کمک خواهد کرد.
اما طرح بیش از آن که ابزاری برای یادگیری پس از اقدام باشد نحوه پیش برد شما به سوی آینده را نشان می دهد. زمانی که می نویسید که ما تا پایان سال، انتظار جذب 100 مشتری را داریم، این پیش بینی منفعلانه ای نیست که شما براساس آن منتظر ظهور مشتریان جدید باشید. بلکه این هدف نیروی فروش شماست. طرح شما، اهدافتان در تمام حوزه های اصلی را مشخص می کند یعنی حوزه فروش، آیتم های هزینه، موقعیت کارمندیابی و اهداف مالی. با مشخص کردن طرح، اهداف تبدیل به مقاصد عملکردی می شوند.
و البته یک طرح کامل برای جذب افراد توانمند نیز حائز اهمیت است. زمانی که مشتری به دنبال درک کسب و کار شماست، می توانید برنامه ای به دست آن ها بدهید تا بررسی کلی از طرح شما داشته باشند. واکنش آن ها نشان می دهد که چه قدر سریع و کامل، موضوعات کلیدی کسب و کار شما را بررسی نموده اند. به علاوه ثبت مکتوب اهداف شما به همراه سوابق ارائه فعالیت ها در مقابل اهداف تعیین شده پیام شما را به صورت شفاف و رسا به مخاطب می رساند. به آن معنا که شما کسب و کار خود را درک نموده و به نتایجی که تعیین نموده بودید دست یافته اید. کارکنان نیز به این پیام پاسخ خواهند داد و سرمایه گذاران و بانک ها به تقاضای شما برای افزایش بودجه، پاسخ مثبت خواهند داد.
از این رو مشاهده و بررسی طرح به عنوان ابزار افزایش بودجه تنها آغاز داستان است. شما از طرح برای مدیریت بهتر خود، عملیات کسب و کار و کارمند یابی استفاده می کنید. قبل از تصمیم برای حذف فاز برنامه ریزی، تمام پیامدها و معنای آن برای موفقیت آینده خود را بررسی نمایید.
استور رابینز مدرس حوزه ریسک است و به کارآفرینان و شرکت های تازه تاسیس برای توسعه نگرش ها، مهارت ها و توانایی های لازم برای کسب موفقیت کمک می کند. او مهارت های لازم را برای ایجاد کسب و کاری موفق به کارآفرینان، محققان و تکنولوژیست ها آموزش می دهد.

 

منبع: entrepreneur

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *