اخبار هنری

برداشته‌شدنِ منعِ عکاسی از گرنیکای پیکاسو پس از 30 سال

به گزارش تایمز لندن، منع عکاسی از گرنیکا[1]، تابلویِ ضدِ جنگِ پیکاسو (1937)، توسط مانوئل سیگاده[2] مدیر جدید موزۀ ملی هنر اسپانیا، رینا سوفیا[3]، برداشته‌شد. محدودیت‌های تصویر‌برداری از این تابلو برای بیش‌از 30 سال برقرار بوده‌است.

جمهوری‌ اسپانیا گرنیکا را که تصویرگرِ قساوت‌هایِ جنگِ ‌داخلی اسپانیاست در سال 1937 از پیکاسو خریداری کرد. این نقاشی، بنابر خواستۀ آرتیست، در طول جنگ جهانی دوم در موزۀ هنر مدرنِ نیویورک نگهداری شد و پس از آن در 1981 به اسپانیا بازگردانده‌شد. تا سال ، 1992، هنگامی‌که این نقاشی به رینا سوفیا انتقال‌داده‌شد، موزۀ پرادو[4] خانۀ این اثر بود.

منع عکاسی از این اثر از ابتدای این ماه [سپتامبر 2023] برداشته‌شده‌است. مسئولان موزه امید دارند که این تصمیم در افزایش جمعیت بازدید‌کننده از موزه و دیده‌شدن اثر توسط مخاطبان جوان موثر باشد.

در تابستان سال گذشته میک جگر، مردِ شمارۀ یک و خوانندۀ گروهِ راک‌اَند‌رولِ انگلیسی رولینگ استونز[5] ، در زمان بسته‌بودن درهایِ موزه بازدیدی خصوصی از گرنیکا داشت که در آن اجازه یافت تنها یک عکس از این اثر بردارد.

برای دهه‌ها عکس‌برداری بازدیدکنندگان از گرنیکایِ پیکاسو موضوعی داغ و مناقشه‌برانگیز بود. به گفتۀ برخی این کار می‌تواند آسیب‌هایی به آثار محافظت‌نشده وارد آورد، امری که نمی‌تواند جایگزینِ تجربۀ مواجۀ اصیل و مستقیم با آثار هنری شود.


[1] Guernica

[2] Manuel Segade

[3] Reina Sofía Museum

[4] Prado Museum

[5] The Rolling Stones

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا