اقتصاد هنر

بازار حراج هنر در سال 2021

مترجم: شهرزاد نقیب

نوشته پیش‌رو نگاهی است به تحولات عمده حراج‌های هنری در 2021 (این اطلاعات از دیتابیس قیمت آرتسی به دست آمده). در سال میلادی‌ای که گذشت اتفاقات هیجان‌انگیز بسیاری در حراج‌ها رخ داد، از حضور NFTها گرفته تا بازگشت اثر تکه تکه شده بنکسی و فروش 676 میلیون دلاری مک‌لو. از آن‌جایی که رفته رفته آثار هنرمندان نوظهور بیش‌تری وارد بازار ثانویه می‌شود، در دوازده ماه گذشته هنرمندان بسیاری برای اولین بار در حراج‌ها حضور داشتند. در ادامه هنرمندان، رسانه‌ها و ژانرهایی که در حراجی‌های 2021 تاثیر داشته‌اند، بررسی می‌شوند.

شش هنرمندی که 25% از سهم بازار 2021 را به خود اختصاص دادند. پابلو پیکاسو، ژان میشل بسکیا، اندی وارهول، کلود مونه، گرهارد ریستر و ونسان ون گوگ همه نام‌هایی آشنا هستند. آثار این هنرمندان یک چهارم ارزش بازار حراج‌ها در سال میلادی گذشته بود.

آثار بیش‌تری از هنرمندان زن و رنگین پوست رکورد 1 میلیون دلار را شکستند. همچنان صدرنشانان بازار هنر هنرمندان مرد سفید پوست هستند، اما امسال در بین 19 هنرمند زنده‌ای که وارد حراج‌ها شدند این هنرمندان زنده زن و رنگین پوست بودند که برای اولین بار رکورد فروش 1 میلیون دلار را شکستند. توجه بازار به گروهی که از لحاظ تاریخی کمتر دیده شده‌اند با افزایش قیمت همزمان شده است و قابل ذکر است که آثار این افراد اغلب در پنج سال گذشته خلق شده‌اند. (این داده‌ها شامل NFT نمی‌شوند)

هنرمندانی که حق خود را در حراج پس می‌گیرند. دوازده هنرمند (که در قید حیات نیستند) امسال دوباره در بازار ثانویه مورد توجه قرار گرفتند. آثار این هنرمندان قیمت جدیدی را در حراج ثبت کرد و رکورد 1 میلیون دلار را برای اولین شکست. شایان ذکر است که اسامی این لیست نیز نشان‌دهنده توجه بازار به هنرمندان زن و هنرمندان رنگین‌پوست است و هنرمندانی را شامل می‌شود که در سال‌های اخیر مورد توجه گالری‌ها و موزه‌ها بوده‌اند، از جمله رابرت کولسکات، چارلز وایت و لئونور فینی.

آبودیا و مستر دودل از جمله هنرمندان زنده‌ای بودند که بیش‌ترین فروش آثار را در حراج‌ها داشتند. جای تعجب نیست که بنکسی، دیوید هاکنی و یایویی کوساما بیش‌ترین تعداد آثار در حراج 2021 را بفروشند، اما اینکه هنرمندان نوظهور جوانی مانند مستر دودل و آبودیا در جمع ده هنرمند پرفروش باشند امری عادی نیست. هر دو این هنرمندان در بازار ثانویه امسال مورد توجه بودند و در سال 2020 رشد قابل قبولی در این بازار داشتند. تعداد آثار فروخته شده آبودیا نسبت به سال گذشته 445% و مستر دودل 181% افزایش داشته است.

این هنرمندان خالق گران‌ترین آثاری بودند که بعد از سال 2010 خلق شدند و در 2021 فروش رفتند. بنکسی با دو اثر در صدر این لیست قرار دارد. اثر تکه تکه شده “عشق در سطل آشغال است” بار دیگر در اکتبر امسال به مبلغ 4/25 میلیون دلار فروش رفت.

87% آثار خلق شده پس از 2010 که مورد تقاضای بازار بودند، آثار فیگوراتیوند. در سال 2021، تقاضا برای آثار هنرمندان نوظهور افزایش یافت، به طوری که 351 اثر که تاریخ خلق آن‌ها بعد از سال 2010 بود پنج برابر حداقل قیمت تخمین زده شده فروش رفتند. در این بخش نقاشی‌های فیگوراتیو بیش از آثار انتزاعی مورد توجه بودند. از هنرمندانی که در گروه انتزاعی قرار دارند می‌توان به بنکسی، متیو وانگ، سیسیلی براون و استنلی ویتنی اشاره کرد.

هنرمندان زیر 35 سالی که موج جدیدی را در حراج‌ها آغاز کردند. گروهی از هنرمندان جوان در بازار ثانویه در 2021 مجبوبیت زیادی پیدا کردند. لیستی که در ادامه آورده شده معرف 10 هنرمند جوانی است که بیش‌ترین ارزش آثار فروخته شده در 2021 را دارند. FEWOCiOUS هنرمند NFT 18 ساله‌ است و جوان‌ترین هنرمندی است که توسط کریستیز معرفی می‌شود.

هنرمندان NFT در خانه‌های حراج. عوامل کمی بودند که در سال 2021 توانستند مثل NFT بازار هنر را تکان دهند. فروش 3/69 میلیون دلاری اثری از بیپل در کریستیز در ماه ژوئن، افزایش تقاضا برای NFT در بازار ثانویه را تایید کرد. برخی از محبوب‌ترین NFT ها مجموعه‌ای از از شخصیت‌ها هستند که در سبک‌های مختلفی خلق شده‌اند.

قیمت یک اثر بیپل برابر با 130 اثر از هنرمندان سرشناس است. اثر 3/69 میلیون دلاری بیپل با نام “هر روز: 5000 روز اول” در سال 2021 فروخته شد. قیمت این اثر با مجموع قیمت آثار هنرمندانی چون سلمان تور، رشید جانسن، نیکول آیزنمان، لویی هالوول و میکالن توماس برابری می‌کند.

پی‌نوشت: در نوشته فوق پلتفرم‌های فروش NFT و آثاری که قیمت فروش آن‌ها زیر 10.000 دلار است در نظر گرفته نشده‌اند. همچنین مجموعه داده‌ها مربوط به حراج‌ها از یکم ژانویه تا اوایل دسامبر 2021 است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا