اخبار فرهنگیاخبار هنری

مهمترین رویداد های فرهنگ و هنر و موسیقی در سال 2017

دنیای فرهنگ و هنر و موسیقی در سال ۲۰۱۷ میلادی عرصه رخدادهای زیادی بود.

سال ۲۰۱۷ میلادی در دنیای موسیقی و هنر اتفاقات مختلفی روی داد از مرگ چاک بری، پیشگام موسیقی راک اند رول و خودکشی چستر بنینگتون گرفته تا تور اروپایی رولینگ استونز و فروش گران ترین اثر هنری جهان در حراج کریستی لندن. در این گزارش ۱۴ رخداد مهم عرصه هنر و فرهنگ را مرور می کنیم.

در گذشت چاک بری، «شکسپیر راک اند رل»

چاک بری یکی از پیشگامان موسیقی راک اند رول در سن ۹۰ سالگی در ماه مارس درگذشت. از ترانه های معروف او می توان به «جانی بی گود» (Johnny B. Goode)و «رول اور بتهوون» (Roll Over Beethoven) اشاره کرد.

نمایش مجدد نمایش موزیکال «مو» در پنجاهمین سالگرد اولین نمایش

نمایش موزیکال «مو» پنجاه ساله شد. این نمایش موزیکال راک که به موضوع فرهنگ هیپی ها، آزادی جنسی اواخر دهه ۶۰، و جنگ ویتنام می پردازد، در سراسر دنیا به نمایش درآمد. روایت به روز شده ای از موزیکال در «تئاتر وولتس لندن» (London’s Vaults theatre) به نمایش درآمد. در این روایت شعر ترانه ها و دیالوگهای نمایش تغییر داده شده است تا به موضوع های سیاسی امروز ارتباط داشته باشد.

خودکشی خواننده گروه لینکین پارک

خبر خودکشی چستر بنینگتون، ترانه سرا، بازیگر و خواننده گروه «لینکین پارک» (LINKIN PARK)، طرفداران او را شوکه کرد. او در سن ۴۱ سالگی در منزلش در لس آنجلس آمریکا اقدام به خودکشی کرده بود.

وی سالها به الکل و مواد مخدر معتاد بود. او در سن هفت سالگی مورد آزار و اذیت جنسی یکی از دوستان خانوادگی بزرگ تر از خودش قرار گرفته بود. جنازه اش در روز ۲۰ ژوییه در خانه اش در حالی که با طناب خود را آویخته بود، پیدا شد.

جایزه «یورویژن» برای نخسیتن بار به پرتغال رسید

سالوادور سوبرال، توانست جایزه مسابقات آوازخوانی اروپا موسوم به «یوروویژن» را برای اولین بار برای پرتغال به ارمغان بیاورد. هنرمند ۲۷ ساله پرتغالی با ترانه «عشق برای دوی ما» (“Amar pelos dois”) برنده این جایزه شد. این ترانه را خواهرش لوئیسا سوبرال نوشته بود.

بیشتر بخوانید: رولینگ استونز؛ رونی وود در ۶۹ سالگی دوباره پدر شد

رانی وود٬ در دهه ۷۰ میلادی به گروه رولینگ استون پیوست. او در ماه ژوئن تولد ۷۰ سالگی اش را جشن گرفت. رولینگ استونز تور اروپایی شان را در پاییز ۲۰۱۷ شروع کرد.

نیم قرن از انتشار مشهورترین آلبوم بیتلز گذشت

گروه بیتلز امسال پنجاهمین سالگرد انتشار آلبوم «باشگاه دلشکستگان سارجنت پپرز» (Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band) را جشن گرفت. این آلبوم پس از انتشار در ژوئن سال ۱۹۶۷ میلادی، با موفقیت تجاری و استقبال منتقدان روبرو شد و مدت ۲۷ هفته در صدر فهرست پرفروشترین آلبوم های بریتانیا و ۱۵ هفته در صدر پرفروشترین آلبومهای آمریکا قرار داشت.

 

برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۷

جایزه نوبل امسال در ادبیات به کازوئو ایشیگورو، رمان نویس، فیلمنامه نویس، و نویسنده بریتانیایی داده شد که در ناگازاکی دنیا آمده است. او یکی از معروفترین نویسندگان داستان معاصر در دنیای انگلیسی زبان به حساب می آید.

درگذشت فتس دامینو، یک از پیشگامان راک اند رول

فتس دامینو از نوابغ سبک موسیقی «بوگی ووگی» و موسیقی «راک اند رول» بود که کارش را در ۱۴ سالگی در بارهای نیو اورلئان آغاز کرد. اثر او به نام «مرد چاق» (The Fat Man) را که در سال ۱۹۴۹ انتشار یافت، عموماً اولین صفحه موسیقی راک اند رول می دانند که بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته است. الویس پریسلی می گوید که به میزان زیادی از فتس دامینو تأثیر پذیرفته است. کار خواندن و نواختن پیانوی فتس دامینو در ۸۹ سالگی به پایان ابدی رسید.

نمایش گنجینه آثار هنری نازی ها در موزه های آلمان و سوئیس

پس از چندین دهه، «گولریت» مجموعه آثار هنری ای که پسر یکی از تاجران آثار هنری و عضو حزب نازی مدتها بود در انبار نگهداری می کرد، مشترکا در آلمان و سوئیس به نمایش گذاشته شد. موزه هنرهای زیبا در برن آثاری را به نمایش گذاشت که حزب نازی در سال های ۱۹۳۷ و ۱۹۳۸ «آثار هنری منحرف» خوانده و نمایش آنها را ممنوع کرده بود.

بوندسکونست هال (Bundeskunsthalle) سالن هنر فدرال، شهر بن نیز همزمان، آثار غارت شده یعنی آثاری را به نمایش گذاشت که از افراد یا خانواده های یهودی یا اقلیت های دیگری که تحت آزار نازی ها بودند دزیده شده بود یا تحت فشار از آنها خریداری شده بود.

نقاشی داوینچی، گرانترین اثر هنری عالم شد

نقاشی «سالواتور موندی» اثر لئوناردو داوینچی، هنرمند عصر رنسانس، در حراج کریستی (لندن) به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار به فروش رسید. کریستی تأیید کرد که این اثر از طرف وزارت فرهنگ و گردشگری ابوظبی خریده شده است.

خواننده پاپ محبوب و بت نوجوانان در دهه ۷۰ میلادی از دنیا رفت

دیوید کسیدی در دهه ۱۹۷۰ خواننده پاپ محبوب نوجوانان بود و در سریال تلویزیونی کمدی موزیکال خانواده پارتریج (کبک) معروف شد. او در دوران اوج خود هر هفته ۲۵۰۰۰ نامه در یافت می کرد و گفته می شود باشگاه طرفداران او یکی از بزرگترین باشگاه ها در دنیای موسیقی تجاری بوده است. کسیدی چند سال بود که به بیماری فراموشی مبتلا شده بود و در ۶۷ سالگی در گذشت.

الماسی که به قیمت بیش از ۳۱ میلیون دلار به فروش رسید

این الماس صورتی رنگ به وزن تقریباً ۱۵ قیراط که «نوید صورتی رنگ» نام دارد در پایان ماه نوامبر به قیمت حدود ۳۲ میلیون دلار در هنگ کنگ به فروش رسید. این الماس گرانترین الماسی بوده است که در بازارهای آسیایی به فروش رسیده است.

وزن آن ۱۶.۲۱ قیراط بود. اما صاحب آن تصمیم گرفت که دوباره برش بخورد تا نور بیشتری از خود عبور دهد و در ارزیابی رنگش به تراز «صورتی زنده خیال انگیز» دست یابد. آماده کردن کار برش دوباره این الماس چند سال وقت بُرد.

بت راک اند رول فرانسه در سن ۷۴ سالگی درگذشت

جانی هالیدی بعنوان الویس پریسلی فرانسوی شناخته می شد. او در خارج از فرانسه چندان شناخته شده نبود؛ اما در فرانسه سلطان راک ا ند رول محسوب می شود.

رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون در بزرگداشت این خواننده که در ۷۴ سالگی درگذشت سخن گفت. جانی هالیدی در طول شصت سال زندگی حرفه ای خود، هزار ترانه و ۵۰ آلبوم منتشر کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا