ویدیو

فردریک جان کیسلر

فردریک جان کیسلر: ۱۸۹۰، چرنیوست اوکراین (فعلی) – ۱۹۶۵، نیویورک آمریکا

معمار، نظریه پرداز، طراح تئاتر، هنرمند و مجسمه ساز

کیسلر در دوران حرفه ای خود با مدیوم های بسیاری کار کرد، به اعتقاد او مجسمه، نقاشی، و معماری نباید به منزلۀ ابزاری برای گسستِ تجربۀ هنر و زندگی بکار برده شوند، بلکه باید در خدمت پیوند دادن، همبسته کردن، و متصل ساختن رویا و واقعیت باشند. او پس از تحصل در رشته های نقاشی و چاپ در وین در اوایل ۱۹۰۰، به دلیل سبک نوآورانه اش در صحنه پردازی های تئاتر و نمایشگاه های هنری در وین و برلین مشهور شد، و در این حین با بسیاری از آوانت گاردهای پرآوازۀ اروپایی همکاری کرد که بر رویکرد بدعت آمیز او به سنت ها و نظریه های هنری تاثیرگذار بودند.

او بعدها برای سازماندهی نمایشگاه بین المللی تئاتر به آمریکا سفر کرد و توانست به ترویج ایده های آوانت گاردهای اروپایی: نظیر نقاشی غیرآبژکتیو، آبستره، و ادغام هنر و زندگی در آمریکا کمک کند. او در ۱۹۴۲ برای طراحی گالری «هنر این قرن» پگی گوگنهام، مجموعه دار و فعال هنری، در نیویورک انتخاب شد که در آن تمامی جنبه ها از روش های نوآورانۀ نصب تابلوها بر دیوار تا نورپردازی، پایه های مجسمه و صندلی ها را طراحی کرد.

اصلی ترین پروژۀ کیسلر «خانۀ بی انتها» بود، محلی برای زندگی یک خانواده که شکل بیومورفیک، منحی، و بدون زاویۀ آن به شدت در تقابل با گوشه های سخت هندسی بود که معرف بسیاری از آثار معماری آن زمان به حساب می آمد. او در صدد طراحی سازه ای بود پاسخگوی تمامی نیازهای کنشی و فضایی ساکنانش باشد. تلاش های کیسلر طی چند دهه و ساخت طرح ها و مدل های بسیاری از «خانۀ بی انتها» در نهایت منجر به تحقق ایدۀ نهایی او نشد. با این وجود ایده و طرح «خانۀ بی انتها» همچنان تاثیرگذار و معرف اظهارنظر جسورانۀ او است: «فرم از کنش پیروی نمی کند. کنش در پی خیال است. خیال در پی واقعیت.»

نظریۀ مرکزی کیسلر در آثارش، که خود مبدع آن بود، «هم واقعگرایی» است: پویایی های تعاملِ مستمرِ میان انسان و محیط پیرامونش، شامل محیط طبیعی و محیط مصنوع ساختۀ فناوری.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن