اخبار فرهنگیاخبار هنری

طریق بسمل شدن اثر جدید دولت آبادی در نمایشگاه کتاب

محمود دولت‌آبادی از مجوز گرفتن رمان «طریق بسمل شدن» و عرضه آن به همراه دیگر آثارش در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

در آستانه برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محمود دولت‌آبادی از مجوزگرفتن رمان «طرق بسمل شدن» بعد از ۱۰ سال خبر داد. به گفته این نویسنده، داستان «طرق بسمل شدن» روایتگر محدوده‌ای از جنگ است و از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ نوشته شد و از یک سال بعد از آن در انتظار دریافت مجوز نشر بود که حالا بعد از حدود ۱۰ سال انتظار مجوز گرفته است.

درخواست مجوز این کتاب تقریبا همزمان با درخواست مجوز رمان دیگر دولت‌آبادی «زوال کلنل» بود که بعد از گذشت یک دهه و انتشار آن به زبان‌های خارجی هنوز از سد ممیزی عبور نکرده و مجوز نشر نگرفته است.

دولت‌آبادی اظهار کرد که علاوه بر رمان «زوال کلنل» کتاب «عبور از خود» نیز هنوز مجوز نشر نگرفته‌ است، اما جز این دو اثر، بقیه آثارش در نمایشگاه کتاب حضور خواهند داشت.

«زوال کلنل» که با نام «کلنل» به زبان‌های دیگر ترجمه و منتشر شده روایت مقطعی از تاریخ ایران است. «عبور از خود» نیز به گفته نویسنده، خودزی‌نامه و مقداری از زندگی تجربی اوست که سال‌هاست به همراه رمان «زوال کلنل» در انتشار دریافت مجوز نشر است.

رمان «کلنل» در ایران با نام «زوال کلنل» در سال ۸۷ از سوی نشر چشمه برای کسب مجوز نشر ارائه شده بود و در دولت جدید هم دوباره به اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده، اما هنوز مجوز انتشار نگرفته است.

در تابستان ۱۳۹۳، محمود دولت‌آبادی، خبر از انتشار و توزیع نسخه جعلی این کتاب توسط سودجویان بازار کتاب داد. وی اعلام کرد که کتاب منتشرشده در کتابفروشی‌ها، نسخه ترجمه‌شده از روی نسخه آلمانی کتاب است و نحوه ترجمه آن، کاملاً با ادبیات شناخته‌شده دولت‌آبادی، قابل تمییز دادن است. وی از طرح شکایت علیه انتشارات نشر گردون که ناشر این نسخه جعلی بوده است، خبر داد. این کتاب هم‌اکنون در بازارهای غیر رسمی کتاب و هم‌چنین به صورت فایل پی‌دی‌اف در دسترس است و دولت‌آبادی از همگان خواسته است که این کتاب را تحریم کنند.

«کلنل» آبان‌ماه سال ۹۲ برنده جایزه‌ «یان میخالسکی» ۲۰۱۳ سوییس شد. دولت‌آبادی همچنین با نسخه ترجمه‌ این رمان نامزد جایزه‌ ادبی آمریکا برای بهترین کتاب ترجمه به زبان انگلیسی بود و نامش در فهرست نامزدهای اولیه‌ جایزه‌ بوکر آسیا نیز قرار گرفت.

آثار دولت‌آبادی در نمایشگاه کتاب ۹۷

از دیگر آثار دولت‌آبادی، چاپ‌ تازه «کلیدر» (انتشارات فرهنگ معاصر) به همراه چاپ تازه «جای خالی سلوچ»، «سلوک» و «بنی‌آدم» (نشر چشمه) در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

همچنین دیگر کتاب‌های این نویسنده که از سوی نشر چشمه در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شوند این عنوان‌ها هستند: «میم و آن دیگران»، «قطره محال‌اندیش»، «این گفت و سخن‌ها»، «ما نیز مردمی هستیم»، «روزگار سپری‌شده مردم سالخورده» و «سر زلف عروسان سخن».

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا