اخبار هنری

طراحی کاتالوگ هوشمند و دیجیتال + نمونه

برندها و بیزینس‌ها در عصر تکنولوژی و دیجیتالی امروز، برای برقراری ارتباط موثر بین مشتریان و شرکت، از روش‌های مختلفی بهره می‌گیرند. این کسب و کار‌ها با در نظر گرفتن هدف، بودجه‌ی مالی و … نوع راه ارتباطی خود را انتخاب می‌کنند.

یکی از موثرترین و مفیدترین راه‌هایی که می‌توان از طریق آن مخاطبان را تشویق به مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی محصولات و خدمات و خرید آن‌ها کرد، کاتالوگ هوشمند و دیجیتتال است.

ما در این مقاله سعی داریم به طور خلاصه درباره‌ی کاتالوگ هوشمند و دیجیتال، تفاوت‌ها، مزایا و … هر کدام صحبت کنیم.

 کاتالوگ هوشمند و دیجیتال چیست؟

به طور کلی چند نوع کاتالوگ وجود دارد. کاتالوگ کاغذی، PDF، هوشمند و دیجیتال از انواع کاتالوگ هستند. کاتالوگ هوشمند و دیجیتال بر خلاف کاتالوگ‌های کاغذی و PDF در محیط اینترنت ارائه می‌شوند.

طراحی کاتالوگ هوشمند به این صورت است که در بستر اینترنت و به صورت PDF می‌باشد. در این نوع کاتالوگ‌ها می‌توان از لینک، منو، تصاویر و انواع آیکون‌ها مانند بازگشت و … استفاده کرد.

این درحالی است که کاتالوگ دیجیتال به صورت فیلیپ بوک در محیط اینترنت است. به این معنا که همانند کتاب، قابلیت ورق زدن دارد. در کاتالوگ‌های دیجیتال، می‌توان از انواع پادکست صوتی، ویدئو، عکس، انیمیشن و … استفاده کرد. این کار باعث برقراری ارتباط موثرتری بین برند و مخاطب می‌شود.

مزایای استفاده از کاتالوگ هوشمند و دیجیتال

اگر از مزایا استفاده از کاتالوگ هوشمند و دیجیتال مطلع باشید، مطمئنا برای به روز رسانی نحوه تبلیغات و ارائه‌ی اطلاعات محصولات و خدماتتان تجدید نظر می‌کنید. در ادامه به برخی مزایای استفاده از کاتالوگ هوشمند و دیجیتال اشاره می‌کنیم:

دارای قابلیت ویرایش

در کاتالوگ دیجیتالی در مقایسه با سایر کاتالوگ‌ها، امکان ویرایش وجود دارد. این موضوع مسئله‌ی بسیار مهمی برای بیزینس‌ها و کاهش هزینه‌های به روز رسانی اطلاعات داخل کاتالوگ است.

عدم نیاز به حمل و پخش فیزیکی

به دلیل اینکه این نوع کاتالوگ در محیط اینترنتی وجود دارد، حتی نیازی به استفاده از هارد دیسک‌ها برای انتشار آن وجود ندارد. کاتالوگ دیجیتال را به صورت لینک می‌توان از طریق ایمیل و یا سایر شبکه‌های ارتباطی، برای سایرین ارسال کرد.

عدم پرداخت هزینه‌های گزاف چاپ

هزنیه‌هایی که برای چاپ وجود دارد، با توجه به اینکه برای تهیه‌ی آن به تیراژ بالا نیاز است، بسیار زیاد می‌شود. این درحالی است که طراحی کاتالوگ دیجیتال و هوشمند، فاقد این گونه هزینه‌ها است.

کمک به حفظ محیط زیست

برای تهیه‌ی کاتالوگ‌ هوشمند و دیجیتال بر خلاف کاتالوگ‌های کاغذی، علاوه بر جلوگیری از قطع درختان برای تهیه‌ی کاغذ، از تولید گاز‌های گلخانه‌ای در زمان تبدیل چوب به کاغذ، مصرف بسیار زیاد آب و … نیز جلوگیری می‌شود.

دارای قابلیت چاپ

با تمام تفاصیر اگر فردی نیاز به چاپ این گونه کاتالوگ‌ها داشته باشد، این امکان وجود خواهد داشت.

دیگر مزایای کاتالوگ دیجیتال

  • عدم محدودیت در تیراژ
  • امکان افزایش گستره‌ی مخاطبان
  • دارای قابلیت گزارش گیری و تحلیل
  • عدم محدودیت در استفاده زمانی و مکانی
  • تنوع در راه‌های ارسال و دسترسی
  • امکان بهرمندی از خدمات کاتالوگ مارکتینگ
  • بهبود کار تیم فروش، بازاریابی و مارکتینگ

تفاوت کاتالوگ هوشمند و دیجیتال

با یک بررسی اجمالی می‌توان دریافت که گرچه در یک نگاه مزایای استفاده از کاتالوگ دیجیتال نسبت به کاتالوگ هوشمند بیشتر است، اما کاتالوگ هوشمند نیز در نوع خود قابلیت‌های مناسب و درحال پیشرفت و گسترشی دارد.

در جدول زیر تفاوت این دو را برای شما شرح می‌دهیم.

کاتالوگ دیجیتالکاتالوگ هوشمند
به شکل فیلیپ بوک در محیط وببه شکل PDF  در محیط وب
قابلیت استفاده از موشن، فیلم، پادکست صوتی و …امکان استفاده از عکس، آیکون فهرست و …

آژانس خلاقیت RTR بنا به درخواست شما، توانایی ارائه‌ی هر دو نوع کاتالوگ هوشمند و دیجیتال را دارد.

اهمیت طراحی کاتالوگ هوشمند و دیجیتال

نکات بسیار ظریف و پر اهمیتی در خصوص طراحی کاتالوگ هوشمند و دیجیتال وجود دارد؛ که در صورت رعایت آن‌ها، شاهد یک جهش بزرگ به سوی موفقیت برای برند، محصولات و خدمات یک بیزینس خواهیم بود.

طراحی کاتالوگ به دو بخش فنی و ظاهری تقسیم می‌شود.

بخش ظاهری

در طراحی ظاهری یک کاتالوگ هوشمند و دیجیتال، استفاده از رنگ‌هایی با هارمونی مناسب، انتخاب فونت، اندازه، محل قرارگیری متن‌ها و … بسیار مهم هستند.

همچنین دو مورد از مهم‌ترین مواردی که طراحان ظاهری یک کاتالوگ هوشمند و دیجیتال باید چک کنند، تجربه‌ی کاربری و واسطه‌ی کاربری است.

منظور از تجربه‌ی کاربری این است که طراح باید چک کند تا مراحلی که یک کاربر از زمان باز کردن کاتالوگ تا زمان به اتمام رسیدن مطالعه و به نتیجه‌ی دلخواه رسیدن او طی می‌کند، صحیح و بدون نقص باشد.

بخش فنی

شامل مواردی مانند ابعاد اسمارت کاتالوگ است. برای یک طراحی کاتالوگ هوشمند و دیجیتال موفق، این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است که کاتالوگ به صورت واکنشگرا ( Responsive ) طراحی شود.

با انجام این کار، مثلا اگر فردی در موبایل خود اسمارت کاتالوگ را مشاهده و سپس برای همکار خود ارسال کند و همکار او کاتالوگ هوشمند و دیجیتال را در لپتاپ یا تبلت باز کند، تمام موارد کاتالوگ را به صورت صحیح مشاهده می‌کند.

عکس‌ها، موشن‌ها، متن‌ها، اندازه‌ی صفحه و … به صورت خودکار، مطابق سیستمی که کاتالوگ در آن باز شده است، تنظیم می‌شود.

روش‌ های ارسال کاتالوگ هوشمند و دیجیتال

گفتیم که یکی از مزیت‌های استفاده از کاتالوگ هوشمند و دیجیتال، این است که در هر زمان و مکانی می‌توان آن را مشاهده کرد. برای ارسال این نوع کاتالوگ‌ها نیز، نه نیاز به حمل فیزیکی است و نه هزینه‌ی خاصی را باید پرداخت کرد.

این درحالی است که برای ارسال کاتالوگ کاغذی به چاپ و پخش فیزیکی نیاز است و یا برای ارسال کاتالوگ PDF نیاز است که فایل آن را با فلش و یا از طرق دیگر ارسال نمود.

در ادامه به برخی روش‌های ارسال کاتالوگ دیجیتال و هوشمند اشاره می‌کنیم:

از طریق نصب وب اپلیکیشن اختصاصی

وب اپلیکیشن اختصاصی مناسب باشگاه مشتریان، نمایندگی، تیم بازاریابی و فروش و … است. از طریق وب اپلیکیشن اختصاصی، دسترسی به کاتالوگ هوشمند و دیجیتال بسیار آسان است. این ابزار را می‌توان بر روی کامپیوتر، موبایل و … نصب کرد و برای استفاده از آن نیازی به اینترنت ندارید.

از طریق USSD کد یا QR کد

در این روش تمرکز بر انتقال مشتریان از فضای آفلاین به فضای آنلاین است. مشتری با اسکن کد از روی تابلوهای تبلیغات محیطی، بسته بندی محصولات، کارت ویزیت و … می‌تواند به کاتالوگ دیجیتال و هوشمند دسترسی پیدا کند.

از طریق ارسال لینک کاتالوگ

در این روش با استفاده از پیام رسان‌هایی مانند ایمیل، SMS و … می‌توان لینک کاتالوگ هوشمند و دیجیتال را ارسال نمود. همچنین در این روش می‌توان مواردی مانند لوگوی برند و توضیحات کوتاهی درباره‌ی برند، محصول، کسب و کار و … را نیز ارسال کرد.

از طریق قرار دادن لینک

با این روش می‌توانید لینک کاتالوگ دیجیتال و هوشمند خود را در وب سایت و یا اپلیکیشن‌هایی مانند واتس آپ بیزینس، اینستاگرام، لینکدین، فیس بوک و … قرار دهید تا در دسترس مخاطبین قرار گیرد.

خدمات کاتالوگ مارکتینگ

از بهترین روش‌های تبلیغات در دنیای دیجیتال امروز، می‌توان به دیجیتال مارکتینگ اشاره کرد. از طریق روش‌های زیر می‌توان به تبلیغ کاتالوگ هوشمند و دیجیتال در دنیای دیجیتال مارکتینگ پرداخت:

  • ریپورتاژ آگهی
  • SMS و ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی بنر
  • تبلیغات کلیکی ادوردز
  • تبلیغات محیطی با استفاده از QR Code
  • تبلیغات کلیکی هم‌سان

منبع: طراحی کاتالوگ دیجیتال و هوشمند + قیمت و نمونه – RTR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا