فراخوان ششمین جشنواره ملی اسباببازی
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، این جشنواره قرار است امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم توجه به شیوهنامه های بهداشتی در جامعه، بهصورت مجازی و فرآیندی و در چند مرحله بهشکل گام به گام برگزار شود.
بر این اساس دبیرخانه جشنواره با انتشار فراخوان بخش مسابقه از تولیدکنندگان و طراحانی که محصول آنها در بازه زمانی مهرماه ۱۳۹۸ تا مهرماه ۱۳۹۹ تولید شده، دعوت کرده است با مراجعه به تارنمای جشنواره به نشانی irantoyfestival.ir و تکمیل فرمهای مربوط، اسباببازیهای خود را از تاریخ ۲۰ آبان تا روز ۲۰ آذر برای شرکت در بخش رقابتی این جشنواره ثبت و معرفی کنند.
اسباببازیهای معرفیشده به دبیرخانه قرار است در دو مرحله انتخاب و داوری شود، همچنین این اسباببازیها و سرگرمیها از منظر کیفیت تولید، طراحی، بستهبندی، گرافیک و تصویرسازی و دارا بودن ویژگیهای شناختی داوری خواهد شد و از اسباببازیهای راه یافته به مرحله داوری نهایی نیز تقدیر خواهد شد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری انجمن تولیدکنندگان اسباببازی، شورای نظارت بر اسباببازی ششمین جشنواره ملی اسباببازی را برگزار خواهند کرد.
در این زمینه مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون توضیح داد: بخش رقابتی، بخش علمی شامل برگزاری نشستها و کارگاههای تخصصی، نمایشگاههای تخصصی و بازار اسباببازی، بخشهای متنوع ششمین جشنواره اسباب بازی است که به ترتیب در بازه زمانی آبان تا پایان سال ۱۳۹۹ برگزار میشود و فراخوان بخش های دیگر جشنواره بهتدریج اعلام خواهد شد.
محسن حموله با اعلام تغییراتی که در بخش رقابتی این رویداد بر اساس بررسی و تحلیلهای دقیق و کارشناسی صورت گرفته است، افزود: در نظرگرفتن پیش شرط تولیدیبودن اسباببازیها و توجه به جنبههای مختلف آن اعم از طراحی، کیفیت تولید، بستهبندی و گرافیک و تصویرسازی؛ ایجاد زیرساخت داوری مجازی، ارایه ردهبندی سنی دقیقتر و دستهبندی ششگانه روش و فناوری تولید برای داوری کیفیت تولید از مهمترین تغییرات این بخش، نسبت به دورههای گذشته است.
بهگفتهی دبیر ششمین جشنواره ملی اسباببازی، در این جشنواره، با توجه به اعلام آمادگی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جایزههایی نیز به محصولات دارای ویژگیهای شناختی تعلق خواهد گرفت و در نهایت آثار برتر همزمان با مرحله نهایی ششمین جشنواره ملی اسباببازی معرفی و به نحو ویژه از طراحان و تولیدکنندگان برتر قدردانی خواهد شد.
حموله در پایان گفت: دبیرخانه ششمین جشنواره ملی اسباببازی با درنظر گرفتن امکانات و قابلیتهای فضای مجازی به توسعه کمی و کیفی این جشنواره در گام ششم اندیشیده است. داوری آنلاین و تشکیل پروندههای مجازی ویژه برای بخش رقابتی، اجرای برونمرزی و مشارکت حداکثری علاقهمندان مباحث علمی با کمک زیرساخت مجازی، ترسیم درخت فناوری و دسترسی به آمارهای دقیق از توانمندیهای صنعت اسباببازی از طریق فناوری اطلاعات بخش تخصصی، از مهمترین بسترهایی است که با کمک فضای مجازی در ششمین جشنواره ملی اسباببازی محقق خواهد شد.
یادآوری میشود جشنواره ملی اسباببازی با هدف کمک به ساماندهی و رونق صنعت اسباببازی از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده است و فرآیند برگزاری ششمین دوره آن نیز در پاییز سال ۱۳۹۹ سال جهش تولید، با رویکردی نو در فضای مجازی و با هدف حمایت از کالای ایرانی و کمک به رونق تولید و با هدف برقراری ارتباط میان طراحان، تولیدکنندگان و سرمایهگذاران در حوزه اسباببازی با همراهی شورای نظارت بر اسباببازی و انجمن تولیدکنندگان اسباببازی ایران آغاز شده است.
شرایط شرکت محصولات در بخش رقابتی جشنواره
• محصولات ایرانی باشد و هویت تولیدکنندگان به صورت حقوقی احراز شده باشد.
• در بازه زمانی مهرماه ۱۳۹۸ تا شهریور ۱۳۹۹ تولید شده باشد.
• در بخش رقابتی پنجمین جشنواره ملی اسباببازی (سال گذشته) شرکت نکرده باشد.
• اسباببازی نباید با ارزشهاى فرهنگى و اجتماعى کشور مغایرت داشته باشد.
اهداف انتخاب اسباببازیهای برتر
• شناسایى تازههای تولید و معرفى محصولات با کیفیت به مخاطبان
• ایجاد رقابت سالم میان تولیدکنندگان و سایر بخشهای تولید
• هدفمند کردن فعالیتها و حمایت از تولیدات با کیفیت در صنعت اسباببازى کشور
• ایجاد بسترهاى لازم براى ترغیب سرمایهگذارى در حوزه تولید اسباببازى با کیفیت
• افزایش سهم تولیدات با کیفیت داخلى در بازار اسباببازى کشور
• حمایت و پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی به منظور ترغیب آنها برای تولید محصولات با کیفیت و کمک به رونق صنعت اسباب بازی
مراحل شرکت در جشنواره
• ثبت هویت مؤسسه تولیدی در سایت جشنواره ملی اسباببازی ایران به نشانی
• ثبت و تشکیل پرونده محصولات (در این بخش محدودیتی برای تولیدکنندگان از نظر تعداد وجود ندارد) در سایت جشنواره، بخشهای فرم معرفی محصولات تازه تولید همگی باید به طورکامل پر شود. حتما سه تصویر از جوانب مختلف بارگزاری شود. بخش ویژگیهای اسباب بازی به دقت پرشود. بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباببازی ایران در پنج دسته اسباببازیها را شناسایی میکند؛ این پنج دسته به شرح زیر هستند:
الف/ سرگرمیهای سازنده ذهن و تفکر
شامل اسباببازیهایی که با تقویت و بهکارگیری مهارتهای شناختی، ذهنی و تفکری فرد سروکار دارد.
ب/ سرگرمیهای سازنده حسی و حرکتی
شامل اسباببازیهایی که به دنبال تقویت حواس پنجگانه یا اندامهای حرکتی افراد است.
ج/ سرگرمیهای سازنده مهارتی و آموزشی
شامل اسباببازیهایی که به دنبال هدفی جدی در راستای تقویت مهارت و آموزش بازیکنان است.
د/ سرگرمیهای شبیهسازی دنیای واقعی
شامل سرگرمیهای سازنده بازآفرینی دنیای واقعی به صورت ابزار یا روایتها
ه/ سرگرمیهای سازهای و جورچینها
شامل سرگرمیهای سازنده که مهارتهای تفکر و حسی و حرکتی را توامان درگیر میکند.
• تعیین بخشهایی که تولیدکنندگان علاقه مند هستند در آنها وارد رقابت شوند.
ششمین جشنواره ملی اسباببازی در پنج بخش تولیدکنندگان را به رقابت دعوت میکند
• در ادامه هیئت انتخاب بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباببازی از میان محصولات بارگزاری شده، محصولات راهیافته به بخش رقابت را اعلام خواهد کرد. تولیدکنندگان باید ظرف مدت یک هفته محصولات را به صورت فیزیکی به دبیرخانه جشنواره تحویل نمایند.
• در مرحله پایانی محصولات داوری و اسباببازیهای برتر ششمین جشنواره ملی اسباببازی معرفی خواهد شد.
بخش های مورد رقابت جشنواره
کیفیت تولید
دردستههای اسباببازیهای چوبی، پارچهای، پلاستیکی، فلزی، کاغذی و ترکیبی
ویژگیها و شاخصها:
کیفیت در فرایند تولید و مواد، نوآوری در بهکارگیری فناوری و مواد نو، رعایت استانداردهای لازم صنعت اسباببازی
طراحی
دردستههای اسباببازیهای فکری و ذهنی، حسی و حرکتی، مهارتی و آموزشی (بازیهای جدی)، شبیهسازی دنیای واقعی، جورچینها و سازهها
ویژگی و شاخصها:
کیفیت طراحی و بدیع بودن ایده اسباببازی تولیدشده، نگاه ویژه به فرهنگ بومی و مسائل فرهنگی، مکانیک و دینامیک ناب و نوآورانه محصولات، شناخت صحیح نیازهای روانی و شناختی مخاطبین اسباببازی
جایزه ویژه علوم شناختی
این جایزه زیر نظر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری به برترین اسباببازیهای این حوزه اهدا خواهد شد.
ویژگیها وشاخصهای این بخش متعاقبا اعلام خواهد شد.
تصویرسازی و شخصیت پردازی
در کل بازیها (بازیهای رومیزی) و اسباببازیها
ویژگیها و شاخصها:
کیفیت اجرای تصاویر استفاده شده در معرفی و اجزای اسباببازی و بازی، نوآورانه بودن تصویرسازی، نگاه ویژه به تصویرسازی بر اساس فرهنگ ملی و میهنی، انطباق تصاویر و گرافیک استفاده شده با فضای بازی
بسته بندی
در کل بازیها (بازیهای رومیزی) و اسباببازیها
ویژگیها و شاخصها:
کیفیت مواد به کار رفته و نگاه ویژه به محیطزیست در انتخاب مواد و روند تولید، ساختار و هندسه بستهبندی، کیفیت گرافیک اجرا شده روی بستهبندی، نوآورانه بودن، کیفیت چاپ و خروجی ، کیفیت لوگوتایپ