فراخوان جشنواره استقبال از نوروز ۱۴۰۰
سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج به مناسبت فرارسیدن نوروز ۱۴۰۰ در نظر دارد جشنواره نوروزی برگزار نماید. این جشنواره در قالب طرح استقبال از بهار و با هدف ایجاد شور و نشاط بهاری در شهر، از طریق مشارکت هنرمندان و به منظور زینت بخشیدن به فضاهای شهری، طرح ریزی شده است. به همین منظور از کلیه هنرمندان برای مشارکت و ارائه طرح و ایده های خلاقانه دعوت بعمل می آید تا طرح های خود را به دبیرخانه فراخوان ارسال نمایند.
اهداف
- توجه ویژه به سال ۱۴۰۰ به عنوان سالِ تغییر قرن.
- ایجاد فرصت بروز و اجرای ایده های خلاق با شیوه های بیانی متنوع و متناسب با محیط شهری.
- ترویج فرهنگ و آیین های پسندیده بومی و ایرانی با تاکید بر آیین نوروز؛ از طریق آثار هنری خلاقانه.
- توجه به بنمایه اسطورهها و فرهنگ و ادبیات ایرانی و ارتباط معنایی آن با نوروز و ترویج فرهنگ ملی.
- ایجاد وحدت دیداری از طرح، رنگ و نشاط بهار در شهر.
- مواجهه شهروندان با آثار هنرمندان و ایجاد فضای تعاملی بین هنرمندان و شهروندان در سطح شهر.
رویکرد جشنواره
قرن ۱۴ هجری شمسی در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ به پایان میرسد و قرن نو، از روز اول فروردین ۱۴۰۱ آغاز میشود. درواقع سال ۱۴۰۰ آخرین سال قرن ۱۴ هجری شمسی است. میخواهیم با “حول حالنا الی احسن الحال” به استقبال سده ی نو برویم. اکنون باید دید، چه توصیفی میتوان از آینده پیش رو داشت و ما ایرانیها چه رویایی برای ورود به این آینده داریم؟
در نمادشناسی و اسطوره شناسی، “مراحل گذر” از اهمیت ویژهای برخوردارند. مراحل یا نقاط گذر یا با زمان در ارتباطند یا با مکان. به طور مثال، تولد، بلوغ، ازدواج و مرگ از مراحل گذر زمانی در زندگی یک انسان هستند. همچنین عبور از آستانه یک مکان مقدس، عبور از مرز یک کشور به کشور دیگر و یا درِ یک خانه ایرانی را میتوان به عنوان مثالهایی از گذر مکانی قلمداد کرد.
در فرهنگ ایرانی نیز مراحل گذر زمانی و مکانی مورد توجه بوده و هست. از شروع بهار و پاییز تا شروع سال نو. از متاهل شدن تا تولد فرزند و روز اول مدرسه، تا مکه رفتن و حاجی شدن، برای همه ایرانیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در گذر به قرن آینده، مهمترین افسوس این است که سال ۱۴۰۰ بیاید و ما هنوز رویایی نداشته باشیم! رویا را سیاستمداران و اقتصاددانان نمیتوانند تعریف کنند. بلکه این فیلسوفها و هنرمندان هستند که میتوانند تعریفی برای رویا داشته باشند. رویای ایرانِ قرن ۱۵
پروژه “تحول برای سده نو” با تمرکز بر نوروز ۱۴۰۰ که نه تنها یکی از مراحل گذر است، بلکه برای همه ایرانیانی که آن را تجربه میکنند احتمال امکان تجربه مجدد وجود ندارد و آن تجربه گذر از یک قرن به قرن دیگر است، گذر از قرن ۱۴ هجری شمسی به قرن ۱۵ این گذر از قرن، همراه با یک گذر دیگر اتفاق میافتد که در طول تاریخ برای مردمان این مرز و بوم اهمیت فوقالعادهای داشته است. نوروز که خود به معنای روز نو است، تداعیگر سال نو، فصل نو، ماه نو، و همچنین در فرهنگ ایرانی با نوزایی (نوگرایی) و آغاز بهار (بیداری طبیعت) همراه است.
توجه به تغییر قرن، ایجاد امید و انگیزه و تبیین ایران در سده جدید، از اهداف کلی و اساسی این جشنواره محسوب میشوند و زمانی که این “روز نو” بتواند “روزگار نو” بیافریند احتمالا ما در مسیر درستی گام برداشتهایم. دلیل بنیادین برای اجرای چنین پروژهای، تغییر قرن است که با یک میراث جهانی ایرانی (نوروز) عجین شده. درواقع با مطالعه نوروز به مثابه یک فرهنگ، بهتر و عمیقتر میتوانیم به این تغییر، نظر بیفکنیم و آن را از ابعاد مختلف تحلیل و بررسی کنیم.
سنت نوروز شامل مفاهیم و مواردی است که درک و توجه به هر یک از آنها می تواند دستمایه هنرمندان برای آفرینش آثار خود باشد که به برخی از آنها در زیر اشاره میکنیم:
۱- افزایش نشاط، شادی و امید در جامعه به مناسبت جشن باستانی نوروز که از آن با عبارات “نوروز فرخ”، “نوروز مبارک” و “نوروز پیروز” هم یاد شده است.
۲- افزایش دوستی و محبت، به مناسبت سنت تبریکات نوروزی، گلهای نوروزی و هدایای نوروز.
۳- توجه به محیط زیست، به مناسبت نوزایی طبیعت، آغاز بهار، سرسبزی و تولد دوباره.
۴- “باغ ایرانی” به مثابه یک الگوواره(پارادایم)، ارتباط مستقیم دارد با بهار طبیعت و سنت سبزه نوروزی که به عنوان میراث جهانی در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است.
۵- سفره ایرانی و مهمان نوازی ایرانی که مناسبت دارد با سنت سفره نوروزی، سفره هفت سین، حلوای عید، شام شب عید و بهره گیری خلاقانه از عناصر و المانهای تصویری ایرانی، متناسب با موضوع نوروز.
۶- موسیقی ایرانی و سنت نوروزخوانی و اشاراتی که در رابطه با نواهای نوروزی موجود است.
۷- توجه به نوگرایی به مناسبت ویژگیهای نوروز که روز نو، سال نو، نوبهار و … از آن برداشت میشود.
۸- توجه به پوشاک ایرانی به مناسبت سنت لباس نو و لباس عید.
۹- ورزش ایرانی و توجه به برگزاری کُشتی نوروزی و چوگان.
۱۰- توجه دوباره به ادبیات و اسطوره، به مناسبت اشعار نوروزی و عباراتی شبیه “نوروز جمشیدی” و استفاده هنرمندانه از روایتها، داستانها، مضامین، قصهها و اشعار کهن ایرانی درخصوص نوروز.
۱۱- ایجاد اعتدال و تلاش برای رونق عدالت اجتماعی و دادگری به مناسبت آنچه که در بهار به آن اعتقاد داریم، مثلا: اعتدال بهاری”، “آفتاب عدل” و “خورشید داد”
۱۲- ایجاد تفکر “تعامل اجتماعی”، “هماهنگی یا هارمونی اجتماعی” به مناسبت سنت مردم نهاد بودن و مردمگرا بودن نوروز
بخشهای جشنواره (شیوههای آفرینش هنری)
۱. مجسمه نوروزی: با دو رویکرد زیر:
الف : با رویکرد موقتی و مناسبتی بودن؛ که تنها مناسب استفاده در ایام نوروز باشد.
ب: مجسمه های دائمی؛ در این بخش طراحی ها باید به گونه ای باشد که علاوه بر داشتن قابلیت استفاده در ایام نوروز، قابلیت استفاده به عنوان مجسمه دائمی در سطح شهر را نیز داشته باشد.
۲. دیوارنگاری: طراحی و اجرای نقاشی دیواری با موضوع نوروز و بهار طبیعت.
توضیح | در این بخش، طرح ها باید برای اجرا بر روی دیوارهای کوتاه و بلند طراحی شود.
توضیح | اجرای اثر به روی دیوارهای کوتاه باید منحصرا توسط هنرمند انجام پذیرد. هنرمند میتواند از یک یا دو دستیار استفاده کند.
۳. هفت سین: طراحی و اجرای هفت سین نوروزی.
توضیح | در این بخش، طرحها باید خلاقانه باشد و برای اجرا در فضاهای عمومی با قابلیت دیده شوندگی مناسب و ایجاد حال و هوای بهاری در شهر و شهروندان طراحی شود.
۴. تخم مرغ نوروزی: طراحی و اجرای نقش و نگارهای متناسب با موضوع نوروز برای اجرا روی متریال فایبرگلاس به شکل تخم مرغ در ارتفاع یک ونیم متر.
۵. هنر محیطی، آذین بندی و نورپردازی: طراحی و اجرای هنرهای محیطی، آذینبندی و نورپردازی و نورآرایی مطلوب هدف ایجاد حال و هوای بهاری و نشاط در شهر و شهروندان.
توضیح۱ | ضروری است سازه های نورپردازی و آذین بندی بهگونهای طراحی و اجرا شود که در روز به آلودگی بصری محیط نیانجامد.
توضیح ۲| تاکید ویژه بر عناصر بهاری و نوروزی با رویکرد اسطورهها و افسانه های ایرانی؛ با قابلیت دیده شدن بیشتر و تاثیر لازم بر مخاطبان.«عناصر بهاری» را میتوان از طبیعتِ بهار، آیینها و نشانهای خاطرهانگیزِ پیشواز بهار، ادبیات نوروز، فرهنگ عامه و نشانههای ملی و مذهبی برداشت کرد.
نحوه ارسال آثار
بخشهای مجسمه های نوروزی و هفت سین : در مرحله اول هنرمندان میبایست طرح سه بعدی (۳D) از مجسمه و هفت سین و یا عکس ماکت را ارسال نمایند. ارسال حداقل سه تصویر از سه زاویه از اثر ضروری است. در صورت برگزیده شدن اثر در مرحله اول، ارائه ماکت کار برای داوری نهایی ضروری است.
بخش دیوارنگاری: هنرمندان فعال در این زمینه، پیش طرحهای خود را که به صورت دیجیتال طراحی شده و یا تصویر کار اجرا شده به صورت دستی، ارائه میدهند. بدیهی است هنرمندانی که رزومه آنها در زمینه نقاشی و دیوارنگاری مورد تایید باشد، پس از تایید طرح اولیه، در مرحله اجرا برای ارائه اثر نهایی، و بیان رویکرد شخصی خود _ البته با لحاظ موضوع جشنواره _ آزادتر خواهند بود.
بخش تخم مرغ نوروزی: ارائه طرح اثر، حداقل از دو زاویه و متناسب با شکل تخم مرغ ضروری است.
بخش هنرهای محیطی، آذین بندی و نورپردازی: در مرحله اول هنرمندان میبایست طرح سه بعدی (۳D) از اثر ارسال نمایند. ارسال حداقل سه تصویر از سه زاویه از اثر و همچنین شرح مشخصات فنی و آنالیز دقیق ضروری است.
ملاحظات لازم:
۱. هر هنرمند مجاز است در هر بخش حداکثر ۳ اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال نماید.
۲. هنرمندان برای هر اثر پیشنهادی، فرم مشخصات طرح را به صورت مجزا ارسال نمایند.
۳. هنرمندان در فرم مشخصات طرح، نام و نام خانوادگی خود را مجدداً درج نمایند.
۴. در تمامی بخشهای جشنواره، تصاویر در قالب jpeg و یا tif به همراه فرم های تکمیل شده رزومه هنرمندان و فرم مشخصات هر طرح را الزاما درقالب یک CD به صورت حضوری تحویل و یا CD حاوی این اطلاعات، به دبیرخانه جشنواره به نشانی: کرج– عظیمیه – ضلع شمال شرقی – میدان استقلال (میدان اسبی) – سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج – طبقه دوم – اداره هنرهای شهری، کدپستی ۱۳۵۸۸ – ۳۱۵۵۸ ارسال شود.
توضیح | در بخش مجسمه های نوروزی و هفت سین، درصورت برگزیده شدن طرح در مرحله اول، ارائه ماکت اثر برای داوری نهایی ضروری است.
۵. تکمیل و ارائه فرم مشخصات هنرمند و فرم مشخصات طرح، برای بررسی اولیه و شرکت در فراخوان ضروری است. هنرمندان میبایست این دو فرم را از سایت سازمان به نشانی park.karaj.ir دریافت، تکمیل و فایل تکمیل شده آن را به همراه تصاویر طرح، در قالب یک CD به صورت حضوری تحویل و یا به نشانی پستی اشاره شده ارسال نمایند.
توضیح | فرم مشخصات هنرمند و فرم مشخصات طرح میبایست بصورت فایل ارائه گردد و هنرمندان از ارائه فرم های تکمیل شده بصورت پرینت خودداری نمایند.
۶. هنرمندان میتوانند ایدههای خود را برای اجرا در تمامی فضاهای عمومی شهری پیشنهاد کنند؛ اما لازم است ملاحظات ایمنی، ترافیکی و ممنوعیتهای ناشی از قوانین و مقررات عمومی، مالکیتهای شخصی وغیره را درنظر بگیرند. در انتخاب فضاها، اصل ملاحظه امنیت شهروندان و عدم ایجاد مانع در مسیر پیاده و سواره ضروری است.
۷. ضروری است آثار اجرا شده، اختصاصا توسط خود هنرمند و یا با مدیریت و نظارت مستقیم وی انجام شود. حضور و مشارکت مستقیم هنرمند در فرآیند اجرای اثر در فضای شهری مورد تأکید است.
۸. فضاهای پیشنهادی شامل: میدانها، جدارهها، فضاهای پیاده، برخی فضاهای سبز، فضاهای شکل گرفته پیاده در تقاطعات غیر هم سطح( فضای زیر پل ها و …)، رمپ و لوپها، دیوارههای بجامانده از تخریب عناصر شهری یا تعریض خیابان، پلهای عابر، سطلهای زباله، کافوهای مخابراتی، پستهای برق و … با رعایت ملاحظات ذکر شده در بند ۶، مجاز است.
* توضیح | سازههای متعارف رسانهی گرافیک شهری (بیلبردها، عرشههای پل و مانند آن که متعلق به تبلیغات شهری است) جزو رویکرد جشنواره نوروزی ۱۴۰۰ نیست.
۹. ضروری است در انتخاب مواد، مصالح و روشهای اجرا و نیز درهنگام اجرای کار در محیط شهری، به رعایت مسائل زیست محیطی توجه شود.
۱۰. دبیرخانه، پیشنهادات هنرمندان برای جانمایی اثر را مهم میداند و مورد بررسی قرار میدهد، اما در نهایت تعیین محل اجرای اثر با شورای هنری و شورای فنی جشنواره است.
۱۱. رعایت تمامی مقررات عرفی و حرفهای در رویدادهای زیباسازی شهر کرج، به ویژه عدم تعارض آثار با موازین شرعی، اخلاقی و قانونی، الزامی است.
۱۲. رعایت حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان از مقررات جدی و مورد تأکید برگزارکننده است. احراز کپیبودن اثر در هر مرحله، علاوه بر حذف تمامی آثار شرکتکننده، مشمول محرومیتهای دیگر و جبران خسارتها با توجه به مرحلهی پیشرفت کار نیز خواهد بود.
۱۳. به همراه ارائه تصاویر گویا از ایده مورد نظر، توضیحات کامل محتوایی و اجرایی، همراه با تخمین هزینههای اجرایی و ارائه شرح آنالیز قیمتی ضروری است.
۱۴. زمان برگزاری بخشهای مختلف جشنواره، در بازههای زمانی مشخص خواهد بود که متعاقباً اعلام خواهد شد و ضروری است هنرمندان برگزیده برای اجرای آثار در شهر، تابع مقررات دبیرخانه جشنواره باشند.
نحوه داوری آثار
۱. دبیرخانه جشنواره نوروزی ۱۴۰۰ کلیه آثار را به صورت ایدهای اولیه به انضمام فرمهای تکمیلشده مشخصات هنرمند و مشخصات طرح دریافت میکند. ایدههای دریافتی در شورای کارشناسی، بررسی خواهند شد. شورای کارشناسی طرح را بررسی کرده و در صورت تایید اولیه، طرح را جهت ارسال به کمیته فنی (متشکل از اساتید هنری) آمادهسازی مینماید.
۲. طرح های راه یافته به مرحله دوم داوری، توسط کمیته فنی بررسی میشوند و کمیتهی فنی پس از بررسی دقیق رزومه و سوابق هنرمندان بهخصوص در زمینه آثار اجراشده هنر شهری، براساس محورهای زیر طرح را مورد بررسی قرار میدهد و طرح های برگزیده را اعلام میکنند:
۲-۱- ساختار زیباشناختی: در این بخش ساختار اثر به لحاظ روابط کیفی (ترکیب بندی و روابط بصری طرح) مورد بررسی قرار می گیرد که محوریترین اصل محسوب میگردد.
۲-۲- تکنیک اجرایی: در این بخش، علاوه بر سادگی در ساخت و توجیه اقتصادی، ماندگاری لازم، بررسی میشوند.
۲-۳- محتوای اثر: در این بخش طرح ارائه شده به لحاظ موضوعی براساس ضرورت زمان و شاخصه های هویتی مکان و هماهنگیهای فرهنگی (ملی، اعتقادی، اجتماعی) با محوریت موضوعی نوروز، مورد بررسی قرار میگیرد.
۲-۴- مکان اجرای اثر: در این بخش تناسبات و قابلیتهای اجرایی طرح در مکان مورد نظر به لحاظ بافت شهری (اعم از معماری محیطی و مبلمان شهری)، و میدان دید بیننده بررسی میشود.
۳. تمامی هنرمندانی که طرح آنها توسط کمیته فنی برگزیده میشود، ضروری است در جلسهای باحضور کمیته داوران، به منظور تحلیل اثر، ویرایش ایدهها، تنظیم و هماهنگسازی تکنیکها و روشهای اجرایی در شهر، توسعه و مناسبسازی طرح ها، تثبیت و جانمایی موقعیت اجرایی آثار و بررسی و تعیین قیمت نهایی اثر، حضور یابند.
۴. آثار منتخب پس از بررسیهای کارشناسی از نظر اجرا، برآورد هزینه و توافق نهایی با هنرمند، طی عقد قرارداد، اجرا می شوند.
تقویم جشنواره
مهلت ارسال آثار: ۱ بهمن ماه ۹۹
نشانی دبیرخانه جشنواره
کرج، عظیمیه، ضلع شمال شرقی میدان اسبی(استقلال)، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج، طبقه دوم، اداره هنرهای شهری
کدپستی ۱۳۵۸۸-۳۱۵۵۸
تلفن: ۳۲۵۳۰۲۰۲-۰۲۶ داخلی ۲۴۵