نگاهی به رویدادهای سینمای جهان؛ گیشهی ولرم تابستان!
بازگشت نئو و ترینیتی با «ماتریکس ۴»
ایندیوایر: براساس گزارشهای منتشر شده، چهارمین قسمت از سری فیلمهای علمی تخیلی ماتریکس در مرحله پیش تولید قرار دارد؛ کیانو ریوز و کری-آن ماس در سری جدید نیز بازی میکنند و لانا واچوفسکی نگارش فیلمنامه و کارگردانی را انجام خواهد داد. واچوفسکی گفت: «مفتخرم شخصیتهای فیلم دوباره به زندگیم برمیگردند و شانس جدیدی پیدا میکنم تا با دوستان با استعدادم همکاری کنم.» توبی امریچ، رئیس شرکت فیلمسازی «برادران وارنر» سهشنبه گذشته اعلام کرد آنها به همراه «ویلیچ رودشو پیکچرز» تولید و توزیع فیلم را در سراسر جهان برعهده دارند: «برای اینکه دوباره لانا با ما در ساختماتریکس شریک است هیجانزده هستیم. او یک رویاپرداز عالی و خلاقِ منحصربهفرد است و خوشحالیم او نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی این قسمت از دنیای ماتریکس را پذیرفته است.» مانند سه قسمت پیشین، الکساندر همن و دیوید میچل در نوشتن فیلمنامه به واچوفسکی کمک میکنند و گرنت هیل در تهیه فیلم با او همکاری خواهد کرد. تولید فیلم اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز میشود و هنوز خبری درباره اینکه آیا خواهر لانا، لیلی واچوفسکی، در پروژه حضور دارد یا نه منتشر نشده، اما احتمال آن وجود دارد این همکاری صورت بگیرد. اوایل امسال، چاد استاهلسکی، کارگردان جان ویک در مصاحبهای گفته بود: «واچوفسکیها قرار است بعد از مدتها ساخت سری جدید فرنچایز محبوبشان را شروع کنند.» بلافاصله بعد از انتشار این گفتوگو نمایندهای از سوی استاهلسکی گفت که اظهار او تنها براساس فرضیات است اما الان مطمئن میشویم اینطور نبوده. ماه مه، استاهلسکی در گفتوگویی دیگر گفت: «بسیار خوشحال هستم واچوفسکی با ساخت قسمت جدید ماتریکس دنیای علاقهمندان ماتریکس را گسترش میدهد و کافی است با من تماس بگیرند و بگویند نیاز به بدلکار دارند، من حاضرم سر صحنه حاضر شوم و ماشین مرا زیر بگیرد!» مارس ۲۰۱۷ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه برادران وارنر قصد دارد ماتریکس را بازسازی و مایکل بی.جردن را بهعنوان شخصیت اول داستان انتخاب کند اما بهنظر میرسید این پروژه به اینزودیها تولید نشود. سه قسمت پیشین ماتریکس(ماتریکس، ماتریکس: بارگذاری مجدد و ماتریکس: انقلابها) بیش از یکمیلیاردوششصدمیلیون دلار در دنیا فروش داشت؛ هر سه قسمت را خواهران واچوفسکی نوشته و کارگردانی کردهاند و ریوز و ماس ستارگان آنها بودند.
اعتراض به سهم کم زنان در ونیز
هالیوود ریپورتر: جنیفر کنت، کارگردان استرالیایی، سال گذشته تنها زن حاضر در بخش مسابقهی جشنواره فیلم ونیز بود و مدتی پیش اعلام شد او بهعنوان یکی از اعضای هیئت داوران در هفتادوششمین جشنواره حضور خواهد داشت، اما نامش از جمع داوران خط خورد و بهجایش نام کارگردان کانادایی، ماری هرون (کارگردان روانی آمریکایی)، نوشته شد. دیروز (۲ شهریور) سایت جشنواره فهرست جدیدی از نام داوران منتشر کرد و در آن تنها گفته شده است: «کنت نمیتواند به ونیز بیاید.» هالیوود ریپورتر از نماینده کنت خواست در این باره توضیحی دهد اما پاسخی داده نشد و روابط عمومی جشنواره در پاسخ به همین پرسش اعلام کرد که کنت بهدلایل شخصی نمیتواند به ونیز سفر کند. بهدلیل آنکه دو سال پیاپی زنان حضور کمرنگی در جشنواره فیلم ونیز داشتند، جشنواره با واکنشهای شدیدی روبهرو شد. از اینرو سال گذشته پیمانی برای حضور مساوی زنان و مردان بسته شد؛ اما امسال هم تنها دو زن در بخش مسابقه حضور دارند. جشنواره همچنین بهخاطر حضور رومن پولانسکی (او در دادگاه برای تجاوز گناهکار شناخته شد و تعدادی از بازیگران زن در پستهای #من-هم او را متهم به تجاوز کردند.) بهخاطر قانون استرداد مجرمان میان ایتالیا و آمریکا، پولانسکی نمیتواند برای نمایش فیلمش در جشنواره حضور داشته باشد و به احتمال از طریق اسکایپ و به صورت مجازی در جشنواره حاضر خواهد شد. و همچنین حضور نت پارکر (او از تجاوز به زنی در دانشگاهی تبرئه شد) در جشنواره مورد انتقاد قرار گرفته است. جنیفر کنت پیشتر گفته بود: «من پارسال تنها زن کارگردان در جشنواره بودم. دوست داشتم دیگر کارگردانان زن هم در کنارم میبودند. امیدوارم هرکدام از ما بتوانیم در درون خود تعادلی بین مردگرایی و زنگرایی ایجاد کنیم. بهعقیده من نه تنها زنان بلکه اقشار مختلفی از جامعه از عدالت دور ماندهاند مانند کارگردانان بومی، رنگین پوستها و کارگردانهایی از کشورهای درحال توسعه. برای ایجاد تعادل هنوز راه زیادی در پیش داریم.» او سال گذشته با فیلم انتقامی-تاریخی بلبل در ونیز حضور داشت و توانست جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کند. جشنواره از ششم تا شانزدهم شهریور برگزار میشود.
وضعیت فروش فیلمها در آمریکای شمالی
ورایتی: از اردیبهشت تا مرداد (ماههایی که فروش در گیشهی سینماهای آمریکا به اوج میرسد) فیلمهایی با فروش فوقالعاده کم بودند و نتایج بهجز برای «دیزنی» خلاف انتظارها بود. فیلمهایی مانند شیر شاه، جان ویک ۳، روزی روزگاری در هالیوود فروش خوبی داشتند اما ققنوس سیاه و گودزیلا: سلطان هیولاها از آسیب گیشه در امان نماندند. انتظار میرفت پس از تعطیلاتِ روز کارگر فروش گیشه ۳% نسبت به ۲۰۱۸ افزایش پیدا کند اما براساس جدیدترین آمار فروش فیلمها ۶% کاهش یافته است. تابستان امسال شرکت دیزنی در صدر رقابتها قرار گرفت و بقیه شرکتهای فیلمسازی تلاش کردند تا به سطح دیزنی، سازنده مطرحترین فیلمها در دنیا، برسند. در ادامه نگاهی میاندازیم به فروش کمپانیهای فیلمسازی در سه ماه گذشته:
«دیزنی» شیر شاه، داستان اسباببازی ۴، علاءالدین، ققنوس سیاه، استوبر و هنر دویدن در باران را اکران کرد. اگر دیزنی با شرکت فیلمسازی «فاکس» که در موقعیت ناامید کنندهای قرار داشت ادغام نمیشد تابستان فوقالعادهای پشت سر میگذاشت. شیر شاه، داستان اسباببازی۴ و علاءالدینفیلمهایی هستند که دیزنی بدون همکاری با فاکس تهیه کرده و هر سه در مجموع حدود ۱ میلیارد دلار فروش داشتند اما در همکاریاش با فاکس فیلمهای ققنوس سیاه، استوبر و هنر دویدن در باران تولید و عرضه شد که تبدیل به فیلمهای شکستخورده امسال شدند. نتیجه برای فاکس از دست دادن ۱۷۰ میلیون دلار بود.
«یونیورسال» با فیلمهای زندگی پنهان حیوانات خانگی ۲، سریع و خشن تقدیم میکند: هابز و شاو،دیروز، مامان، سفر یک سگ و پسران خوب در سینماها حضور داشت. یونیورسال بنای فیلمهایش را براساس ایدههای تازه گذاشت؛ پس از سه سال، پسران خوب توانست عنوان پرفروشترین فیلم کمدی ارژینال را کسب کند. این تنها موفقیت استودیو نیست و دیروز، فیلمی الهام گرفته از گروه بیتلز، فروش جهانی ۱۰۰ میلیون دلار داشت. مامان هم ۶۰ میلیون دلار بهدست آورد که برای فیلمی که با بودجه ۵ میلیون دلاری ساخته شده بسیار عالیست. انتظار میرفت آخرین قسمت از مجموعه فیلم سریع و خشنبرای استودیوی سازندهاش سودآور باشد اما در اکران چین چندان موفق نبود.فروش زندگی پنهان حیوانات خانگی ۲ تقریبا نصف آن مقداریست که قسمت اول انیمیشن بهدست آورد. زندگی پنهان…۴۰۰ میلیون دلار فروش داشته اما برای اثری که با بودجه ۸۰ میلیون دلاری ساخته شده فروش چندان خوبی محسوب نمیشود؛ وظیفه این کارتون زیبا آن بود که تماشاگران جدیدی جذب کند نه آنکه تماشاگران پیشیناش را از دست بدهد.
«برادران وارنر» پوکمون: کارآگاه پیکاچو، شفت، گودزیلا: سلطان هیولاها، آشپزخانه و آنابل به خانه میآید را اکران کرد. با وجود موانع سرراه آنابل… فروش قابل توجهی داشت اماگودزیلا… فروش خوبی نداشت و فروش پوکمون… هم متوسط بود؛ «لجندری پیکچرز» تولید دو اثر آخر را برعهده داشت و کمپانی برادران وارنر، بدون آنکه بداند چه پیش میآید، توزیع آنها را از دست یونیورسال قاپید. شفت در گیشه ناامید کننده بود و بدونشک هیچگاه نباید ساخته میشد. و در فیلم اکشن جنایی آشپزخانه بازیگران سرشناسی چون ملیسا مککارتی و تیفانی هدیش بازی کردند و برخلاف انتظارها چیزی جز آشفتگی ارائه نکردند.
«سونی» با فیلمهای روزی روزگاری در هالیوود، مرد عنکبوتی: دور از خانه، مردان سیاهپوش: بینالمللی، برایتبرن، مزاحم و پرندگان خشمگین ۲ در سینماها حضور داشت. برخلاف دیگر کمپانیها، سونی توانست در تابستان بزرگترین موفقیت تاریخ استودیو را رقم بزند؛ مرد عنکبوتی… و روزی روزگاری… با موفقیت بهنمایش درآمدند. اما این شرایط برای همه فیلمها خوب و خوش پیش نرفت؛ استودیو تلاش کرد تا دنیای مردان سیاهپوش را بدون حضور ویل اسمیت و دستمزد بالایش احیا کند اما متوجه شد بهتر است بعضی از فرنچایزها ادامه پیدا نکنند.
رکورد شکنی ماکوتو شینکای
ورایتی: به گفته «توهو»، شرکت توزیع کننده فیلم، روز چهارشنبه فروش انیمیشن رمانتیکWeathering with You به کارگردانی ماکوتو شینکای از مرز ۹۴ میلیون دلار گذشت؛ این مبلغ انیمیشن را در فهرست ۱۰ اثر پرفروش تاریخ سینمای ژاپن قرار داد. انیمیشن از ۲۸ تیر در ۴۴۸ سالن بهنمایش درآمده و بیش از هفتمیلیون نفر آن را تماشا کردهاند. بعد از اکران نام تو این دومین انیمیشن از شینکای است که چنین فروشی در گیشه داشته است. تاکنون در لیست فروشهای ژاپن پنج اثر از هایائو میازاکی، استاد بزرگ پویانمایی، بالای ۹۴ میلیون دلار فروش داشتهاند …Weathering باید راه طولانی طی کند تا به فروش جهانی ۳۶۱ میلیون دلاری برسد که نام تو در ۲۰۱۶ بهدست آورد؛ ۸۱ میلیون دلار از آن مبلغ مربوط به فروش در چین است و اولین اثر ژاپنی پرفروش در دومین بازار بزرگ سینمای جهان بهحساب میآید. …Weathering سه روز اول فروش را با سرعت آغاز کرد و توانست ۱۵ میلیون دلار در اولین هفته اکران کسب کند، یعنی ۲۹% بیشتر از نام تو. طبق گفته شرکت توزیع کنند، …Weathering در ۱۴۰ کشور اکران میشود و ماه آینده در جشنواره جهانی فیلم تورنتو بهنمایش درمیآید.