خورخه مِندِز بلیک – مشاهدۀ تاثیرعظیمی که یک کتاب میتواند داشته باشد

معرفی:
«قصر» اثری است از آرتیست مکزیکی، خورخه مندز بلیک، آرتیستِ هنرهای میکس مدیای مفهومی، که نخستین بار در سال دو هزار و هفت بنمایش درآمد. این اثر شامل یک دیوار آجری است که با چیدمان و انباشتن دقیق آجرها بر روی یکدیگر ساخته شده است.
این دیوار بدون استفاده از هرگونه ملات و ساروجی بنا گردیده و در مرکز آن نسخهای از کتاب «قصر» فرانتس کافکا قرار دارد که در زیر فشار شدید آجرها له شده، و از این رو، تمام طول و عرض این دیوار بشکلی متزلزل تنها بر روی این کتاب متعادل نگه داشته شده است.

وجود این کتاب جدای آنکه به درک بهتر پیام این اثر کمک میکند، عامل اصلی در ایجاد جلوهای جالب توجه است، که بواسطۀ آن آجرها گرداگرد این کتاب، برای ایجاد یک برآمدگی در دیواری که بدون عیب و نقص بنظر میرسد، انحنا یافته و شکل گرفتهاند.
مندز بلیک مخصوصا این کتاب را به نشانۀ احترام به نویسندهاش، که این کتاب را در انزوا نگاشت، انتخاب کرد. شوربختانه، کتاب کافکا تا زمان مرگش برای عموم مخاطبان انتشار نیافت.

معنای این اثر:
باوجود آنکه استعارهای به مراتب ادبیتر را میتوان برای تشریح انتخاب آرتیست در استفاده از این کتاب بکار برد، بلیک تنها خواستار انتقال این پیام بود که ایدههای کوچک و ناشناخته توانایی ایجاد تاثیرات عظیمی را دارند و اینکه میتوانند حضوری پایا و جاویدان همچون یک بنای تاریخی داشته باشند، بدون در نظر گرفتن آنکه تا چه میزانی ممکن است نامرتبط بنظر برسند.

با «قصر»، خورخه موفق شد تا نظرش را بهشکل موثری ثابت کند، اینکه ادبیات را میتوان بهمنزلۀ ابزاری حیاتی برای ایجادِ موقعیتها و سناریوهای اجتماعی بکارگرفت. ماحصلِ بصریِ خلقِ دیالوگی میان ادبیات، آرت، و معماری طرحی پیچیده و دشوار بود که ویژگی شاخص آن المانهایی نظری بود که برای خلق معنی در مقیاسی گستردهتر به یکدیگر نیاز داشتند.

نسخۀ اصلی این دیوار در واقع طولی بیست و سه متری داشت
از زمان نمایش ابتدایی این اثر در سال دو هزار و هفت، «قصر» چندین بار در موزهها و گالریهای گوناگون بهنمایش گذاشته شده است، از جمله در موزۀ هنرمدرن در مکزیکوسیتی و میسن دی کلرک، گالری هنرهای معاصرِ کوچکی واقع در بروکسل، بلژیک. نسخۀ اصلی این چیدمان عظمتی به طول تقریبی 23 متر و بلندی 4 متر داشت.

سخن پایانی:
«قصر»، که با نام ال کاستیو نیز شناخته میشود، پروژهای است به سال دو هزار و هفت که در آن تاثیر نیروهای بیرونی بر معماری بررسی میشود. خورخه در رشتۀ معماری تحصیل کرده است، بنابراین چندان جای شگفتی نیست که چیدمانهای او بهشدت متاثر از قوانین معماری است.
افزون بر این، خورخه بنا بر اقرار خود یک معتاد به ادبیات است، و از این رو تلاش میکند که عناصری از ادبیات را در آثارش بگنجاند. چیدمانهای او بر مبنایِ گونهای از زبان مفهومیِ استعاری و کاهنده است.

دربارۀ خورخه مدنز بلیک:
بلیک در طول سالهایی که به او در معرفیاش بهعنوان یک آرتسیت معاصر مورد احترام کمک شایانی کرده است به خلق تصاویر، مجسمه ها و چیدمان های هنری اشتغال داشته است. خورخه بهدلیل ایدهها و رویکرد منحصر بفردش بهعنوان آرتیسی ستایش شده و طرفدار ادبیات سربرافراشته است. او الهام بخش بسیاری از آرتیستهای نوگرا به کند و کاو در خصوص چیزهایی بوده که ممکن است در هنگام کاوشهایشان در حیطۀ تصورات، آرزوها و خواهشها بر آنها عارض شود.
ترجمه شده در کارگاه ترجمه فرد
منبع:
Jorge Méndez Blake – Watch the tremendous impact one book can have (publicdelivery.org)
ایده اين اثر “كتاب زیر دیوار” کپی شده از یک کارتونه که سالها پیش در یک جشنواره منتشر شد! و اگر اشتباه نکنم حتی در مجله کیهان کاریکاتور هم چاپ شده!