ویدیو

استخراج گرایی نوین

این اثر بخشی از نمایشگاهِ «پیش از همه» به کیوریتوری آلبرت فاستر است. ولادان جولر، خالق این اثر، هنرمندی صربستانی است که تاثیر و نفوذ جهان دیجیتال بر تجربه‌های ما در مقام انسان را می‌کاود. این هنرمند داستان‌هایش را از طریق تمثیل‌هایِ سرهم‌بندی‌شده‌ای بیان می‌کند که شکل‌دهندۀ صورت‌هایِ مفهومیِ گسترده‌ای هستند.
صورتی که در این نمایشگاه بر روی آن کار شده است، «استخراج‌گرایی نوین» نام دارد. — استخراج‌گرایی به عمل برداشتِ منابعِ طبیعی به‌ویژۀ به قصد صادرات باحداقلِ فراوری را گویند. این مفهوم نخستین بار در سال 1996 در زبان پرتغالی باعنوان «اِگستِرَکتیویسمو» برای تشریحِ بهره‌برداری از منابع جنگلیِ برزیل ابداع شد.

استخراج‌گرایی تا آنجا تکامل یافته که اکنون انسان‌ها را نیز در برمی‌گیرد، که این امر شامل بهره‌برداری از انسان‌ها از طریقِ فعالیت‌های دیجیتال‌شان می‌شود. هر لایک، موقعیت مکانی و یا هر خریدی ثبت می‌شود تا در آینده توسط آن‌هایی که به این اطلاعات دسترسی دارند، یعنی دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ، به منظور تحلیل و بهره‌برداری و کنترل مورد استفاده قرار گیرند.

این اثر شامل یک تردمیل خانگی است که در آن فعالیت‌های دیجیتال ما بر روی شبکۀ پیکسلی گوشی‌هایمان در حکم نیروی به حرکت درآورندۀ تسمه‌های آن عمل می‌کند. این اثر تمثیلی است که ما انسان‌ها را توامان در نقشِ موادِ خام اولیه، کارگران و مصرف‌کنندگان به تصویر می‌کشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا