کارآفرینی

از کپی رایتینگ چه باید بدانیم؟

تعریف کپی رایتینگ:

کپی‌ رایتینگ (copywriting) یا نوشتن متن‌های تبلیغاتی چند وقتی است در ایران مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه کپی‌رایتینگ در کشور ما یک اتفاق تازه نیست، اما این‌روزها شرکت‌ها و موسسات کوچک و بزرگ، به نقش مهم این حرفه در ارتقای کسب و کار خود پی برده‌اند. گسترش اینترنت در ایران و دسترسی به شبکه جهانی وب نیز از دیگر دلایل گرایش سازمان‌ها به استخدام کپی‌رایتر به منظور جذب مشتری از این بازار مجازی است.

 کپی رایتر کیست؟

کپی‌ رایتر کسی است که علاوه بر تخصص در زبان، با روش‌های فروش و بازاریابی هم آشناست و از آن در نگارش متن در وب‌سایت، کاتالوگ و بروشور، شعارها و آگهی‌های تبلیغاتی، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و به‌طور کلی اطلاع‌رسانی و تبلیغ کالا، خدمات و یا رویدادها استفاده می‌کند. آشنایی با فرهنگ مردم جامعه و آگاهی از شرایط و تحولات اجتماعی نیز از دیگر نکاتی است که یک کپی‌رایتر باید آنها را درنظر بگیرد. کپی رایتر باید علاوه آشنایی با هنر نویسندگی،‌ تکنیک‌های مارکتینگ و فروش را هم بداند و از آنها در کپی رایتینگ استفاده کند.

به گفته سجاد بهجتی : در واقع Copywriter و Content Writer یکی نیستن، 
کپی رایتر شخصیه که دانش بازاریابی خوبی داره و متن های متقاعد کننده مینویسه برای اینکه مخاطب رو راضی به انجام کاری کنه، مثلا پر کردن فرم عضویت، برقرای تماس تلفنی و … ، کپی رایتر مشخص میکنه چه چیزی به چه کسی در چه زمانی و چطور بیان شه تا بیشترین تاثیر رو داشته باشه. از این ۴ مورد ۳ مورد اول دانش بازاریابی میخواد و ۱ مورد آخر دانش نویسندگی.
نویسنده محتوا ، بیشتر دانش نویسندگی داره و خوب بلده داستان نویسی کنه و یک موضوع رو شرح و بسط بده و از طرفی مخاطب رو آموزش بده و همراه کنه، در خصوص مشکلی که مخاطب داره متنی بنویسه و با زیبایی ادبی مخاطب رو همراه کنه، و برای اینکار توانمندی شبیه مهارت روزنامه نگاری نیاز داره.

 

کپی‌رایتینگ ترکیبی است از فن نویسندگی و علوم بازاریابی و فروش و کپی‌رایتر کسی است که برای افراد، شرکت‌ها، برندها و یا هر مجموعه‌ای که قصد ارایه کالا یا خدمات داشته باشد، مطلب می‌نویسد. 

کپی رایتینگ گستره وسیعی را در برمی‌گیرد؛ از نوشتن شعارها و متون مختلف در سایت‌ها و بنرهای تبلیغاتی آنلاین گرفته تا بروشورها و کاتالوگ‌هایی که به صورت فیزیکی به مخاطب داده می‌شود.

 

کپی رایترینگ به درد چه نوع کارهایی می‌خورد؟

کاربردهای کپی‌رایتینگ چیست؟ همه نوع حرفه‌ای می‌تواند از کپی‌رایتینگ در مسیرِ برندینگ بهره ببرد. اگر یک هنرمند هستید، داشتنِ مهارتِ کپی‌رایتینگ در برندیگِ شخصی‌تان اثربخش خواهد بود. اگر صاحبِ یک بنگاهِ تجاری کوچک یا بزرگ هستید، حضورِ یک کپی‌رایتر تا حد قابلِ قبولی روی فروش‌تان اثرِ مثبت می‌گذارد.

فروشِ بیشتر، تبدیلِ مشتری به تبلیغ‌کننده، برندسازی (خلقِ هویت و شخصیت برای یک بنگاه تجاری) و برانگیختنِ احساسات در مشتری از کلی‌ترین کاربردهای کپی‌رایتینگ است.

 

چه کسانی می‌توانند کپی‌رایتر باشند؟

این یک سؤالِ کلی‌ست و من از سؤالاتِ خیلی کلی فرار می‌کنم! ولی می‌توانم بگویم: نویسندگان، می‌توانند کپی‌رایترهای خوبی باشند.

همۀ نویسندگان؟ نه، قطعاً نویسندگانی که مهارت‌های لازم را ندارند هرگز کپی‌رایترهای خوبی نخواهند شد.

نویسندگان کپی‌رایترهای خوبی می‌شوند، اگر مهارت کسب کنند.

نویسندگان مزیتِ آشنایی با زبانِ فارسی و اصول را دارند. ادا در نمی‌آورند و اگر واقعاً نویسنده باشند، لحن، ادبیات و قدرتِ اثرگذاری کلمات را می‌شناسند.

چه چیزی در پیش روی ماست؟

حالا ما به‎طور کامل عصر بازاریابی دیجیتال را درک کرده‎ایم. در این شرایط آینده‎نگری بسیار مهم است تا همواره تلاش کنیم در نقطه صعودی نمودار پیشرفت خود قرار بگیریم.

بازاریابی بوسیله اینترنت متحول شده است که منجر به بهنیه‎سازی موتورهای جستجو، شبکه‎های اجتماعی، موبایل و… شده است؛ در این شرایط کپی رایترها باید از خود چالاکی و زبردستی نشان دهند تا هنگام مواجه شدن با تغییرات کاملاً با آن‎ها سازگار باشند.

بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از روش‎هایی که بوسیله تکنولوژی قرار است دنیای کپی رایت را تغییر دهد و ببینیم چطور نویسندگان نیاز است بصورت مداوم با آنها خود را تطبیق دهند:

اصلاح محتوا از غلط‎های املائی و یا دستور زبانی

در آینده، کپی رایت هیچ جائی برای اشتباهات املائی و یا حتی نوشته‎ای ضعیف در خود نمی‎گذارد. این موارد تنها در گذشته بخشودنی بوده‎اند که با وجود برخی اشتباهات گرامری یا املائی، باز هم سایت شما مورد بازدید قرار می‎گرفت.

در عصر حاضر برای اصلاح خطاهای گرامری و ساختاری، نرم افزارها با هوشمندی بیشتری عمل می‎کنند؛ بنابراین کپیِ آنلاین بزودی قرار است بسیار جلا یافته‎تر از قبل شود و امید است که جذابتر از هر زمان دیگری باشد. خدمات ویراستاری کپی نیز در حال حاضر در همه جا حضور دارند.

آزمایش‎های A- B به‎صورت پیشرفته در کپی رایت

تکنولوژی به صورت فزاینده‎ای آزمایش هریک از عناصرِ کپیِ آنلاین را آسان‎تر کرده است. شما می‎توانید از نتایج برآمده از این آزمایشات، برای خلق بهترین کپی رایت استفاده کنید. این نتایج همچنین افق‎های آینده را برای نویسنده روشن می‌کند تا تنها آنچه واقعا مورد تقاضا و مرتبط است را با قابلیت تبدیل بالا خلق کنند.

این نرم‎افزارها هم اکنون نیز برای کمک به نویسندگان در بازار موجود هستند تا سرفصل‌هایی به صورت خودکار اضافه کنند که دقیقاً متناسب با هدف آنها باشد (شما می‎توانید به برنامه‎ی تجزیه و تحلیل سرفصل در CoSchedule مراجعه کنید تا سرفصل بالقوه شما را رتبه‎بندی کند).

این بدان معنی است که هنر نویسندگی تبدیل به علم نویسندگی شده است؛ زیرا ما برای جلب توجه بیشتر خواننده یا موتورهای جستجو بر مبنای الگوریتم‎ها و فرمول‎ها، متن خود را دستکاری می‎کنیم.

بهبود و اصلاح متون کهنه با هدف سئو در کپی رایت

اصلاح محتوای قدیمی توسط کپی رایترهای سئو و ویراستاران کپی کمک می‎کند تا جان تازه‎ای به متن کهنه خود بوسیله اهداف سئو بدهید. یک وبلاگ ممکن است ترافیک زیادی نداشته باشد، امّا اگر متن مورد نظر را با کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود بهینه سازی کنید، احتمالاً شروع به جذب خوانندگان بیشتری خواهید کرد.

پس نویسندگان این دوره تنها در صدد خلق متنی نو با استفاده از کپی‎های جدید نیستند؛ بلکه آنها می‎توانند متون قدیمی خود را نیز اصلاح می کنند.

تکنیک‎های ایده‎پردازی جدید در کپی رایت

در حال حاضر نرم‏افزارهای جدیدی به بازار آمده است که به نویسندگان کمک می‎کند که ایده‎های محتوایی خود را بر مبنای برخی کلمات کلیدی تولید کنند. این کلمات کلیدی در حقیقت با موضوعات و علائق مخاطبان هر تخصص در ارتباط است (شما می‎توانید به ابزار ارجاع ایده برای برنامه Oz Content ‎‎ مراجعه کنید).

این برنامه به ساده کردن فرآیند نویسندگی کمک می‎کند در ضمن به آنها ایده‎های تازه‎ای می‎دهد که از ایده‎های بدون هدف و برنامه‎ریزی بهتر است.

اینها تنها یک سری از روش‎هایی هستند که ما انتظار داریم تاثیر فزاینده‎ای بر روی آینده‎ی کپی رایت بگذارند. بر خلاف همه تغییراتی که به ناگزیر رخ خواهد داد، همیشه یک اصل ثابت وجود دارد: هرچه کپی رایترها در خلق محتوایی عالی و جذاب بیشتر خواهان سازگاری با تغییرات باشند و طرز تفکری پیشرو داشته باشند، جایگاه بهتری خواهند داشت و موفق‎تر خواهند بود.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خیلی خوبه که تفاوت Copywriter و Content Writer رو همه بدونن تا بتونن به بهترین شکل محتوای مناسب تولید کنند و شما به درستی در این مطلب به این تفاوت اشاره کردید.
    با سپاس از مطلب خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا