گردآوری

محبوبی همچون اینستاگرام برای کسب و کار

برای ایجاد تغییر در دنیای کسب و کار آنلاین امروز، عوامل مختلفی باید دست به دست هم دهند. از این رو چندین روند بازاریابی دیجیتال در کنار هم کسب و کار را تقویت کرده و به رشد آن سرعت می‌بخشند. به عنوان مثال توسعه گوشی‌های هوشمند تلفن همراه باعث پرطرفدار شدن شبکه‌های اجتماعی و مجازی شده است. در کنار آن، افزایش کیفیت دوربین‌های تلفن همراه نیز موجب افزایش محتوای تولید شده توسط کاربر در شبکه‌های اجتماعی مختلف شده است.

رشد درآمد و قدرت

سیستم‌های عامل، اپلیکیشن‌ها و ابزارهای مختلفی برای ایجاد، کنترل و بازاریابی برندها وجود دارند. در این میان گوگل بیشترین سهم را در تسریع روند بازاریابی دیجیتال دارد. مدیران گوگل برنامه ریزی کرده‌اند تا بتوانند ۴۰/۷% درآمد خود را از طریق بازاریابی دیجیتال ایالات متحده کسب کنند. این درآمد به منظور توسعه استراتژی بازاریابی صرف ایجاد شبکه‌های اجتماعی، استارت آپ‌ها و اجرای کمپین‌ها خواهد شد.

[divide]

مقاله مرتبط: نکات کاربردی بازاریابی شبکه های اجتماعی

[divide]

ضرورت بازاریابی آنلاین

ظهور شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش حضور افراد در اینترنت شده است. به عنوان مثال تا چند سال پیش تعداد رقبا در بازی‌های آنلاین اندک بوده و این بازی‌ها بسیار ساده بودند. تعداد شبکه‌های مجازی اجتماعی محبوب نیز اندک بود. از این رو هر فردی به راحتی با قرار دادن چند مطلب، تعداد مخاطبان خود را افزایش می‌داد. اما امروزه شرایط پیچیده‌تر شده است.


محبوبترین این شبکه های اجتماعی در ایران، اینستاگرام است. شما اگر یک هنرمندید که کارهای دستی انجام میدهید یا یک شرکت و حتی نویسنده کتاب هستید و می خواهید برای خودتا و کارتان بازاریابی کنید. اگر اینستاگرام را انتخاب کرده اید باید بگویم بهترین انتخاب را کرده اید.

دومرحله اصلی در شروع کار با اینستاگرام

اینستاگرام کار خود را با اشتراگ‌گذاری عکس آغاز کرد. اما  پس از مدتی قابلیت‌های خود را توسعه و به کاربران امکان به اشتراک گذاشتن ویدئوهای ۱۵ ثانیه‌ای را نیز داد. همین خصوصیت به کاربر کمک می‌کند تا بیزینس خود را رونق ببخشد و از طریق این شبکه اجتماعی درآمدزایی داشته باشد.

برای این منظور، باید در همان ابتدا دو کار را انجام دهید:

۱.    تعداد فالوئرهای خود را افزایش دهید

این کار ضرورت بسیاری دارد. فالوئرهای شما در اینستاگرام در واقع مشتری‌های بالقوه هستند. بنابراین، ابتدا به دنبال راهی برای افزایش تعداد فالوئرهای واقعی باشید. منظور از «واقعی» افرادی هستند که فعالیت دارند و پیج‌های بیهوده نیستند.

۲.    از هشتگ استفاده کنید

از هشتگ‌های ساده و خوانا استفاده کنید تا فالوئرها به‌راحتی شما را پیدا کنند. هشتگ به شما این امکان را می‌دهد تا کاربرانی که دنبال کننده شما نیستند نیز بتوانند پست شما را ببینند.

پیش از هرکاری این را هم بدانید که لینک‌ها در اینستاگرام قابل کلیک نیستند. اما اگر پست‌های اینستاگرام را در توئیتر، فیس‌بوک یا تامبلر به اشتراک بگذارید، می‌توانید روی آنها کلیک کنید. لینک‌های شما باید به گونه‌ای باشند که به‌راحتی در حافظه کاربران اینستاگرام باقی بماند. بعلاوه، صفحه مقصد نیز باید برای نسخه موبایل طراحی شده باشد.

[divide]

مقاله مرتبط: نحوه استفاده هشتگ در شبکه های اجتماعی

[divide]

از دیگر مزیت‌های کوتاه و به یادماندنی بودن لینک‌ها این است که خودتان هم می‌توانید به راحتی آن را روی عکس یا ویدئوی موردنظر وارد کنید.
سایر ترفند ها

افزایش تعداد فهرست ایمیل

کار خود را با زیاد کردن تعداد دریافت‌کننده‌های ایمیل‌های گروهی آغاز کنید. برای مخاطبین لینک‌هایی را ارسال کنید که در صفحه آنها حتما عکس یا ویدئویی که در اینستاگرام به اشتراک گذاشته‌اید نیز موجود است.
1.   لید مَگنت* خود را با اضافه کردن عکس یا ویدئو کامل کنید. به طور مثال، اگر قرار است کتاب الکترونیک بفروشید، از جلد آن اسکرین‌شات بگیرید. یا اگر ویدئوی آموزشی ارائه می‌دهید، ۱۵ ثانیه از بخش جالب آن را با کاربران به اشتراک بگذارید.

* لید مَگنت، محصول یا خدماتی است که فروشنده اینترنتی به مشتری بالقوه خود ارائه می‌دهد تا در عوض آدرس ایمیل او را دریافت کند.

2.  پیام شخصی بسازید و از کاربران بخواهید مشترک شما شوند. می‌توانید یک ویدئوی ۱۵ ثانیه‌ای بسازید و کاملا خلاصه به کاربران دلیل اینکه چرا باید مشترک شما شوند را توضیح دهید.

3.   آیا از طرف فالوئرها پاسخی دریافت می‌کنید؟ از کاربران اجازه بگیرید که آیا می‌توانید از پاسخ آنها برای تضمین بیشتر و تبلیغ کار خود استفاده کنید؟ سپس عکسی از بهترین فسمت پاسخ آنها بعلاوه نام و وب‌سایتشان بگیرید و در اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

 4.  برخی از ترفندها و کاربردهای محصول یا خدمات خود را برای کاربران بنویسید. این می‌تواند همچون یک تیزر تبلیغاتی عمل کند و موجب اشتیاق بیشتر کاربران برای یادگیری یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن محصول بشود.

 5.  از زیباترین بخش فرم اشتراک خود اسکرین‌شات بگیرید و از مردم بپرسید که آیا تمایل دارند در توصیف این عکس با شما همراهی کنند.

فروش محصول

آیا محصول دیجیتال یا فیزیکی می‌فروشید؟ در اینجا برای فروش بیشتر آنها در اینستاگرام  راهکارهایی برای شما داریم.

نکته اول: ذکر محل فروشگاه 
ذکر محل فروشگاه یکی از مهم ترین کارهایی است که باید در اینستاگرام بکار ببرید. در واقع بسیاری از افراد، زمانی که در حال جستجو هستند از موقعیت مکانی نیز استفاده کرده و در جستجوها، به دنبال آن هستند. 
روش کار: برای این مورد کافیست که با استفاده از هشتگ ها، موقعیت مکانی خود را نیز وارد کنید. در متنی که برای تصاویر محصولات خود می نویسید، نام شهر نیز ذکر کنید. در معرفی اصلی و پایه که برای پیج خود می نویسید، کافیست نام شهر خود را هم ذکر کنید. برای تمام تصاویر از تگ شهر نیز استفاده کنید.

نکته دوم: تگ هایتان را با نام محل فروشگاه ترکیب کنید
در نکته اول به اهمیت ذکر مکان پرداختیم اما روش مهم تر این است که تگ های اصلی را با تگ شهر ترکیب کنید. این کار باید در تمام پست ها صورت بگیرد. 
مثال: اگر شما به فروش جواهرات مشغول هستید و در شهر شیراز فعال هستید کافیست از هشتگ های #فروش_دستبند_شیراز ، در پیج خود، در پستی برای معرفی دستبند استفاده کنید.

نکته سوم: تعامل با مشتری های رقیبان
شما می توانید در اینستاگرام به دنبال فروشگاه های رقبا باشید و با مشتری های آنان وارد تعاملی سازنده شوید و آنان را جذب کنید!
مثال: اگر شما فروشگاه زیور آلات دارید، می توانید با جستجوی پیج های فروش زیور آلات که در شهر شما هستند، مشتری های آنان و افرادی که زیر پست ها نظر دهی کرده اند را رد یابی کنید و به آنان پیشنهادات مشابه و سودمند بدهید و آنان را به سمت خود جذب کنید. 

نکته چهارم: از تصاویر واقعی محصولات استفاده کنید
برای نمایش محصولات خود، فقط از محصولات عکس بگیرید و روی اینستاگرام منتشر کنید. این کار موجب می شود مشتری بداند که محصولات شما آماده ی سفارشِ لحظه ای هستند و در صورت سفارش، سریعا به آن دسترسی پیدا خواهند کرد.
هشدار: هرگز از عکس های موجود در اینترنت برای این منظور استفاده نکنید.

نکته پنجم: استفاده از کارمندان و کارکنان برای توسعه پیج در اینستاگرام
به کارکنان خود اجازه دهید اوقاتی از روز را به انتشار محتویات پیج اینستاگرام فروشگاه بپردازند. در زمان هایی از روز که کارکنان با انرژی کمتری کار می کنند، درگیر کردن آنان با شبکه های اجتماعی، می تواند یک راه فرعی و البته سودمند برای کسب و کار شما باشد. آنان با دوستان خود در تماس هستند و می توانند از این طریق نیز، شما را به هدف برسانند.

نکته ششم: پاداش به تیم فروش برای توسعه مجازی
تیم خود را متقاعد کنید که اگر به توسعه مجازی فروشگاهتان کمک کنند، به آنان پاداشی بزرگ می دهید. آنان را تشویق کنید که برای توسعه مجازی، ایده پردازی کنند و به انتشار محتوای متناسب با فروشگاه بپردازند. آنها باید این کار را روی پیج های شخصی خود، و البته روی پیج های مرتبط با فروشگاه انجام دهند.

نکته هفتم: شفاف سازی نام کاربری و عنوان و محتوای صفحه 
در اینستاگرام، باید در بخش توضیحات، به طور شفاف و کوتاه توضیحی از فروشگاه خود بنویسید و نام کاربری تان را به گونه ای بنویسید که قابل جستجو باشد. برای مثال اگر از برند خاصی در فروشگاه تان استفاده می کنید، عنوان BRAND را در نام کاربری خود بکار ببرید. 

نکته هشتم: استفاده از تجربیات تصویری مشتریان
از مشتریان بخواهید تصاویری از تجربه ی استفاده از محصولاتی که خریداری می کنند را برایتان ارسال کنند و شما از این تصاویر در پیج های خود استفاده کنید. برای مثال اگر شما در بخش فروش پوشاک در حال فعالیت هستید، از خریداران بخواهید که تصویر تن پوش لباس را برایتان ارسال کنند.

نکته نهم: پاداش به مشتریان برای تبلیغات
مشتریان را با بیان پیشنهاد تخفیف و یا هدیه برای انتشار تبلیغات شما بر روی پیج های شخصی شان به چالش بکشید. برای این کار باید استراتژی داشته باشید و سعی کنید آنان را با پیشنهاد خود شگفت زده کنید. مطمئن باشید این کار بسیار مفید است.

نکته دهم: فیلم را فراموش نکنید
از محصولات خود و حتی از فروشگاه خود فیلم تهیه کنید و روی شبکه های اجتماعی علی الخصوص اینستاگرام قرار دهید تا کاربران به طور مجازی، نزدیک ترین تجربه به واقعیت را از محصولات داشته باشند و نسبت به خرید اقدام کنند.

ارائه خدمات

اینستاگرام برای بیزینس‌هایی که بر پایه خدمات هستند، راهکارهای بسیاری دارد، تفاوتی هم ندارد که طراح وب یا حسابدار باشید. در ادامه تعدادی از آنها را برایتان نوشته‌ایم که به توسعه شغل شما کمک می‌کنند.

–  اینستاگرام خود را به پروفایلی برای ارائه سرویس به مشتری‌ها تبدیل کنید. این کار می‌تواند با اشتراک گذاشتن اسکرین‌شات‌هایی از طراحی‌های گرافیکی شما، آخرین عروسی که آن را برگزار کرده‌اید یا ویدئویی از خواندن نامه‌ای از طرف یک مشتریِ راضی باشد. فرقی نمی‌کند. مهم این است از حساب کاربری ایستاگرام خود به عنوان سند موفقیت استفاده کنید.

–   مشتری‌های موردنظر خود را فالو کنید و همه کارهای آنها را مورد بررسی قرار دهید.

–   برای خدمات خود تبلیغات بسازید. به طور مثال، می‌توانید در یک ویدئوی ۱۵ ثانیه‌ای مشکلی را توضیح دهید و بگویید محصول شما چگونه می‌تواند آن را برطرف کند.

–   از مشتری‌های خود بخواهید عکسی ثبت کنند که نشان‌دهنده مشکل آنها در استفاده از هشتگ خاصی است. در عوض نیز به آنها اعلام کنید که برنده، به مدت ۳۰ دقیقه مشاوره رایگان از شما دریافت خواهد کرد. برنده، مشتری شما خواهد شد و محصول شما را خریداری خواهد کرد. بازنده نیز مشتاق می‌شود تا بیشتر در مورد شما بداند.

–   از نامه‌های قدردانی مشتری‌ها عکس بگیرید و در اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

تبلیغ و فروش کتاب

اگر نویسنده کتاب یا  فقط فروشنده کتاب‌های مختلف هستید، شاید راهکارهای زیر به شما کمک کند تا مشتری‌های بیشتری برای خود پیدا کنید.

–  از بررسی‌ها و نظرات منتقدان که به کتاب موردنظر ۵ ستاره داده‌اند، عکس بگیرید و به همراه بخشی از متن کتاب، با فالوئرها به اشتراک بگذارید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا از زبان دیگران از کتاب یا محصول خود تعریف کنید.

–  از نوشته‌های جالب کتاب عکس‌ بگیرید یا از نوشته‌های آن تصویرسازی کنید و در اینستاگرام به اشتراک بگذارید. این باعث تشویق بیشتر خواننده برای خرید کتاب می‌شود.

–   سوالات تصویری از متن کتاب تهیه کنید که فقط در صورت مطالعه متن کتاب بتوان به آنها پاسخ داد. می‌توانید برای کمک به کاربر، صفحه‌ای که سوال را از آن بیرون کشیده‌اید، ذکر کنید تا موجب خوشحالی کاربر بشود.

–  از فروش‌های ویژه و تخفیف‌های خود عکس بگیرید و در اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

–  اگر نویسنده کتاب هستید، بخشی از کتاب را خودتان بخوانید و به صورت ویدئوی ۱۵ ثانیه‌ای در اینستاگرام به اشتراگ بگذارید.

 

مواردی که باید از آن اجتناب کنید

 1 – هرگز و هرگز لایک و فالو خریداری نکنید

 اکثریت کسانی که لایک و فالور خرید و فروش می‌کنند از طریق ربات یا کاربران غیر ایرانی اقدام به جذب فالور می‌کنند. اگر اینستاگرام به جعلی بود لایک یا فالورهای شما پی‌ببرد، بلافاصله کاربری شما را برای همیشه مسدود می‌کند. این نوع خرید و فروش لایک، فالور و صفحه از نظر اینساگرام و اخلاق حرفه‌ای نوعی کلاهبرداری است که در آینده راه به جایی نخواهد برد.

2 – از نرم افزار های جانبی و خرید لایک استفاده نکنید

 ‌این برنامه‌ها نیز نوعی ربات هستد که در نهایت اگر منجر به مسدود شدن حساب شما نشود، فالورهای غیر ایرانی و غیر واقعی به سمت صفحه شما هدایت می‌کند. اگر برخی از صفحات را بررسی کنید، خواهید دید که بیش از ۱۰ هزار فالور دارند اما هر تصویر۱۰۰ لایک هم نمی‌خورد یا ۵۰ نفر کامنت نمی‌گیرد. دلیل این امر جعلی بودن فالورهاست.

3 – در آمد غیر مستقیم را ترجیح دهید

سعی کنید بازخورد گرفته شده از اینستاگرام را به سمت یک برند، وب‌سایت و یا فروشگاه سوق دهید و از آنجا کسب‌درآمد کنید. به این صورت مشتری برند، همیشه مشتری باقی خواهد ماند. اکثر کاربرانی که امروز مشتاقانه از اینستاگرام استفاده می‌کنند دو سال پیش فقط در فیسبوک بودند، همینطور که اکثر کاربران تلگرام در ایران، سال گذشته در وایبر و واتساپ بودند و معلوم نیست سال بعد کجا باشند! به همین دلیل برندسازی از فروش مستقیم ارزشمندتر است.

4 – از انتشار محتوای احساسی و جوگیر خودداری کنید

کشور ما مانند سایر کشورهای جهان همواره با چالش‌‌های اجتماعی، زیست‌محیطی و مدیریتی روبروست. از مشارکت و انتشار اخبار اجتماعی با بار منفی، موارد حساس، کم اهمیت و اخباری که منبع موثق برای تأیید آن وجود ندارد پرهیز کنید. دقت کنید برندها و تجارت‌های بزرگ کمتر در این‌گونه مسائل  دخالت می‌کنند مگر این که در حوزه تخصص آن‌ها باشد و تأثیرگذاری مثبت داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
error: محتوا محافظت شده است!!
بستن