گزارشات

نبرد بین داعش و رسانه های اجتماعی(قسمت دوم)

بازاریابی ویروسی 101 (ISIS)

یکی از دلایل موفقیت داعش در شبکه های اجتماعی تبعیت آن از مدل کاری چهره ها و برندهای تجاری آنلاین مشهور می باشد. به گفته هارورو جی. اینگرام متخصص عملیات اطلاعات شورشیان در دانشگاه ملی استرالیا، “نیروهای داعشی بیشتر به سارقان آثار ادبی (کپی کننده سبک کاری افرد معروف) می مانند تا نابغه”.

 

  1. داشتن برند تجاری ثابت

درست به همان اندازه که فیلم جنگ ستارگان و بسته های هپی میل مک دونالد پرده های سینما را به خود اختصاص داده اند دولت اسلامی نیز در شبکه های اجتماعی رخنه کرده و گسترش یافته است. از طرفی طراحی و ساخت پرچم داعش بسیار آسان است زیرا تنها از یک رنگ تشکیل شده که دو شعار ساده بر روی آن نوشته شده است “لااله الا الله، محمد الرسول الله”. استفاده از پرچم تک رنگ در سنت و فرهنگ شرقی، عربی و اسلامی قدمت دیرینه دارد – در واقع از روی اولین پرچمی که علی الظاهر توسط حضرت محمد استفاده شده است طراحی شده – در حالی که شعارهای حک شده روی آن برای وجهه مذهبی دادن به گروهی است که در حقیقت از سوی دانشمندان برجسته مسلمان محکوم شده  است.

  1. صمیمی بودن

خواننده مشهور پاپ، کیتی پری با داشتن 78 میلیون فالوور به واقع ملکه توییتر است. چرا که پستهای او همگی واقعی و معتبر هستند درست مانند کسی که عجله داشته و تنها می تواند یک دقیقه از وقت روزانه اش را به صحبت کردن با دوستانش اختصاص دهد. داعش نیز از همین ابتکار استفاده می کند و تمامی پستهای تبلیغاتی خود را بصورت زنده و از گفته های مبارزان خط مقدم تهیه می کند. مبارزان داعش از وعده های غذایی و اوقات خوشی که با هم گذرانده صحبت می کنند همچنین به یاد دوستان و همرزمانشان که کشته شده اند نیز جشن می گیرند.

  1. شبکه

زمانی که خواننده معروف تیلور سوئیفت موزیک ویدئوی Bad Blood خود را در سال 2015 روانه بازار کرد از ستاره مشهور دیگر هم دعوت بعمل آورد تا در مراسم شرکت نمایند از جمله سلنا گومز، لنا دانهام و کندریک لامار. از یک طرف چهره های نامبرده مزایای زیادی از بابت مشارکت در برنامه سوئیفت نصیبشان شد و از طرف دیگر سوئیفت نیز توانست دامنه مخاطبان خود را افزایش دهد. داعش نیز از همین ترفند استفاده می کند و بیعت سایر گروههای تروریستی را می پذیرد و در مقابل آنها را به کمپین مبارزاتی خود در شبکه های اجتماعی مرتبط می نماید. به این ترتیب هر دو گروه از این اتحاد بهره برده بر میزان قدرت و اعتبار و ارتباطات خود می افزایند.

  1. درگیر کردن مخاطبین

در اوایل سال 2015، سایت تجاری گروپان محصول Banana Bunker که یک محفظه کوچک برای نگهداری تنها یک موز بود را تبلیغ کرد. پیش بینی ها بر این بود که تعداد زیادی جوک سکسی در صفحه فیسبوک خود دریافت خواهد کرد و بر این اساس تیم گروپان به تک تک پستها و جوکهایی که ارسال می شد پاسخ داد – تک تک آنها. بلافاصله پس از آن تمامی محصولات Banana Bunker بفروش رسید. به همین شکل بسیاری از مبارزان داعش نیز به سوالات مطرح شده در شبکه های اجتماعی پاسخ داد و یا خود طرح سوال می کنند. داعش در ماه ژانویه یک هشتگ به زبان عربی پست کرد و از مخاطبین خود خواست روشی برای کشتن خلبان اهل اردن که به اسارت درآمده بود پیشنهاد دهند. تعداد مخاطبینی که پاسخ داده بودند به طرز ترسناکی افزایش یافت بعد از این حرکت بود که سروان Moath al-Kasasbeh زنده زنده سوزانده شد  و داعش فیلم آن را در شبکه های خود پخش نمود.

  1. وقتی همه شکست می خورند ……. ترول؟ (ورق را برگردان)

تاجر و نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه، دونالد ترامپ مهارت خاصی در استفاده از استرتژی خاص خود در حوزه رسانه های اجتماعی دارد و آن اینکه همیشه مباحث و سخنرانی های خود را با نام بردن از دیگر چهره های برجسته آغاز می کند این کار باعث می شود تجه عموم بیشتر به سمت خود او جلب شود. شاید برای برخی عجیب باشد ولی داعش همواره از بحث و مناظره در مورد اعمال وحشتناک  به ظاهر متناقض خود استقبال می کند (به عنوان مثال، مطابق با کتاب مقدس مسلمانان قرآن، شیوه اعدام سوزاندن حرام است) زیرا معتقدند این کار باعث افزایش قدرت و ثروت آنها می شود.

EEFP02 Message screen on a website hacked into by worldwide hacktivist group Anonymous hackers
EEFP02 Message screen on a website hacked into by worldwide hacktivist group Anonymous hackers

پیروزی در جنگ رسانه های اجتماعی

با افزایش حجم تهدیدات، دولتهای کشورهای مختلف با هم متحد شدند تا علیه جنگ رسانه ای داعش به پا خیزند. آنها اداراتی را برای رصد کردن و تکذیب تبلیغات تروریستی داعش در رسانه های اجتماعی تاسیس نمودند. برای جلوگیری از خرید محصولات مختلف توسط داعش شرکتهای تولیدی یکسری قوانین جدید وضع نمودند. فعالان اجتماعی نیز جوانانی که در معرض خطر سقوط در دام نیروهای سربازگیر داعش قرار دارند شناسایی کرده و با آنها تماس برقرار می کنند. همچنین اعضا گروه هکرهای ناشناس وبسایتهای داعش را در تاریکترین زوایای اینترنت شناسایی و نابود می کنند. ائتلاف شکل گرفته به دنبال آن است تا یکی از قویترین سلاحهای داعش را از وی بگیرد و آن بیرون کردن داعش از اکوسیستم سانه های اجتماعی است که باعث جان گرفتن این گروه تروریستی شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: محتوا محافظت شده است!!
بستن