گردآوری

شبکه های اجتماعی برای کسب و کار

از کدام شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خود استفاده کنیم؟

 

شبکه های اجتماعی منابعی فوق‌العاده برای کسب و کارها است تا برند خود را به صورت آنلاین معرفی کنند. استفاده از پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی رایگان است، ولی گزینه‌های تبلیغات پولی مخصوص برندها نیز وجود دارد تا مخاطبان بیشتری را هدف قرار دهند (هر چند استفاده از چنین تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی هنوز برای ما ایرانی‌ها امکان‌پذیر نیست).

ولی اینکه کسب و کار شما باید در سوشال مدیا حضور داشته باشد، به این معنی نیست که شما باید در تمام شبکه های اجتماعی حاضر باشید. بسیار مهم است که پلتفرم‌هایی را انتخاب کنید که بهتر از همه برای کسب و کار شما جواب می‌دهد، تا زمان و انرژی خود را به هدر ندهید.

اگر می‌خواهید استراتژی شبکه های اجتماعی موفقی داشته باشید، باید خود را با نحوۀ کارکرد هر شبکه اجتماعی، نوع مخاطبانی که در آن شبکه می‌توانید دسترسی پیدا کنید و اینکه کسب و کار شما چگونه می‌تواند از هر پلتفرم به بهترین شکل استفاده کند، آشنا کنید.

از کدام شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خود استفاده کنیم؟

در ادامه، ابتدا چند توصیه برای شما آورده‌ایم تا در انتخاب شبکه های اجتماعی مورد نظرتان به شما کمک کند. بعد، مشخصات پرطرفدارترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی را توضیح داده‌ایم تا به شما کمک کنیم بهتر برای کسب و کار خود بازاریابی کنید.

چند توصیه:

توصیه ۱: هر شبکه اجتماعی را بررسی کنید و ببینید که کدام یک بهتر از همه برای کسب و کار شما جواب می‌دهد. این عناصر مهم را حتماً در انتخاب در نظر بگیرید: محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید و آدم‌ها و منابع مالی موجود در اختیارتان. حضور در شبکه اجتماعی شاید رایگان باشد، ولی به ارزش زمان خود هم فکر کنید!

توصیه ۲: در هر شبکه اجتماعی عضو نشوید فقط به این علت که تازه به بازار آمده یا بین مردم محبوب است. مشخص کنید که کدام یک بیشتر از همه به کسب و کار شما مرتبط است. بهتر است که در یک یا دو کانال عالی باشید نه اینکه در پنج یا شش تا متوسط باشید.

توصیه ۳: پیش از اینکه تصمیم بگیرید در کدام شبکه اجتماعی فعال باشید، برنامه‌ای شفاف و قابل اجرا را تدوین کنید. خیلی‌ها وقتی وارد شبکه های اجتماعی می‌شوند تمرکز تجاری خود را از دست می‌دهند. این به خاطر زمانی که برای وفق پیدا کردن با شبکه های اجتماعی به هدر می‌رود، تأثیری منفی روی کسب و کار دارد. یک برنامه شفاف واقعاً به شما کمک می‌کند که متمرکز باقی بمانید.

توصیه ۴: مأیوس نشوید. آن را ادامه دهید. شبکه های اجتماعی نیازمند زمان و سرمایه‌گذاری وقت شما در مدتی مداوم به منظور دستیابی به نتایج است.

این‌ها لیستی از شبکه های اجتماعی محبوب و مؤثر است:

فیسبوک

فیسبوک بزرگترین شبکه اجتماعی در اینترنت است، هم از لحاظ اعتبار نام و هم مجموع تعداد کاربران. با وجود تقریباً ۱٫۸ میلیارد کاربر فعال، فیسبوک رسانه‌ای عالی برای برقراری ارتباط با مردم از سرتاسر دنیا است.

این سایت نه تنها بزرگترین شبکه اجتماعی، بلکه می‌توان گفت همه فن حریف‌ترین شبکه هم است. در طول ۱۳ سال از زمان راه‌اندازی، فیسبوک از وبسایتی ساده که دانشجویان می‌توانستند با هم ارتباط برقرار کنند تبدیل به پلتفرم اجتماعی وب و موبایلی چند بعدی شد که هر کسی می‌تواند نه فقط با دوستان و خانواده‌اش، بلکه با سلبریتی‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارها ارتباط برقرار کند.

با در نظر گرفتن این نکته که فیسبوک گزینه‌های بسیاری برای هر نوع سازمانی دارد، می‌تواند بدون توجه به صنعت شما نقطه شروع خوبی برای کسب و کارتان باشد. شما می‌توانید از فیسبوک استفاده کنید تا عکس‌ها، ویدئوها، آپدیت‌های مهم شرکت و غیره را به اشتراک بگذارید. علاوه بر این، هزینه‌های نگهداری در این سایت هم می‌تواند کمتر از دیگر شبکه های اجتماعی باشد. چه شما چندین آپدیت در روز پست کنید یا فقط چند تا در هفته، از نقطه نظر نحوۀ دیدگاه طرفدارانتان نسبت به شما تفاوت چندانی ندارد.

توییتر

در توییتر، شما می‌توانید متن‌های کوتاه (تا ۱۴۰ کاراکتر یا کمتر) را به همراه ویدئو، عکس، لینک، نظرسنجی و غیره به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید به آسانی با دیگر کاربران از طریق منشن کردن نام کاربری آن‌ها در پست‌هایتان در تعامل باشید، به همین خاطر توییتر روشی عالی برای برقراری سریع ارتباط با مردم در همه جای دنیا است. (این پلتفرم به طور میانگین دارای ۳۲۰ میلیون کاربر فعال است و یکی از ۱۰ وبسایت پربازدید در کشور آمریکاست.)

به دلیل دسترسی گسترده، توییتر نه تنها راهی عالی برای بازاریابی کسب و کارتان، بلکه کانالی مؤثر به منظور خدمت‌رسانی به مشتریان است. به عنوان مثال، اگر شما در توییتر حضوری فعال داشته باشید، مشتریانی که در این پلتفرم فعال هستند به سراغتان خواهند آمد تا نارضایتی‌های خود را بیان کنند یا اینکه از شما تشکر و قدردانی کنند.

اگر محتوایی جذاب داشته باشید، توییتر ابزاری بسیار خوب برای اطلاع‌رسانی سریع هم است. ریتوییت کردن و به اشتراک گذاری محتوای دیگر کاربران بسیار ساده است. هشتگ‌ها هم  به بازدید بیشتر پست‌ها کمک می‌کنند، و اگر کاربری با تعداد فالوئرهای زیاد شما را ریتوییت کند، محتوای شما قابلیت دست به دست شدن و به اصطلاحویروسی شدن را دارد. البته در توییتر، پیدا کردن توازن از اهمیت زیادی برخوردار است. فقط لینک‌ها یا تصاویر خود را به اشتراک نگذارید؛ در عوض، سعی کنید که محتوای جالب و مرتبط را از دیگر کاربران توییتر به اشتراک بگذارید تا مخاطبانتان فکر نکنند که شما فقط به خودتان و کسب و کار خودتان اهمیت می‌دهید.

انتخاب کنید که کدام پلتفرم شبکه های اجتماعی بیشتر مناسب کسب و کار شماست

انتخاب کنید که کدام پلتفرم شبکه های اجتماعی بیشتر مناسب کسب و کار شماست

پینترست

این پلتفرم کاربران را قادر می‌سازد که محتوا را با «پین کردن» به تابلوی اعلانات دیجیتال، که می‌تواند از طریق دسته‌بندی مرتب شود، ذخیره کنند و نمایش دهند (پین در فارسی به معنای پونِز یا سوزن ته گرد است). بنابراین به عنوان مثال، کاربری ممکن است تابلوی غذا مخصوص پین کردن دستور پخت‌های آشپزی، تابلوی دیگری مخصوص عکاسی و … داشته باشد. پینترست همچنین مجموعه‌ای از انواع خاص پین‌ها به نام Rich Pins دارد که برندها می‌توانند از آن برای افزودن اطلاعات خاص به پین‌های خود مثل جزئیات محصول و حتی موقعیت جغرافیایی در نقشه استفاده کنند.

پینترست به شدت بر محور محتوای تصویری استوار است. هر پست باید عکس یا ویدئو باشد، و مثل فیسبوک، نگهداری از آن از نقطه نظر تعداد پست‌ها کم هزینه است. هر چند، مرتب نگه داشتن تابلوها یا بوردهایتان برای جستجوی آسان توسط کاربران می‌تواند زمان‌بر باشد. این پلتفرم همچنین مخاطبان کمتر و متمرکزتری در هر حوزه نسبت به فیسبوک یا توییتر دارد، به همین علت شاید مناسب همه نباشد. کاربران پینترست عمدتاً زنان هستند، و دسته‌بندی‌های پرطرفدار در این سایت پروژه‌های DIY (خودت انجام بده)، فشن، ورزش، زیبایی، عکاسی و غذا است. البته این بدان معنا نیست که کسب و کارهای خارج از این دسته‌ها نمی‌توانند در این پلتفرم موفق شوند، بلکه پینترست را تبدیل به ابزار بازاریابی بسیار خوبی برای کسب وکارها در آن حوزه‌ها کرده است.

اینستاگرام

همچون پینترست، اینستاگرام هم پلتفرم سوشال مدیای تصویری کاملاً بر اساس پست‌های عکس و ویدئو است. این شبکه که تحت مالکیت فیسبوک قرار دارد، بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر فعال دارد که بسیاری از آن‌ها پست‌هایی در مورد غذا، هنر، سفر، فشن و موضوعات مشابه ارسال می‌کنند. اینستاگرام به واسطۀ فیلترهای عکس منحصر به فرد و گزینه‌های مخصوص ادیت عکس و ویدئو شناخته می‌شود. با اینکه نسخۀ تحت وب اینستاگرام هم وجود دارد، ولی شما نمی‌توانید با استفاده از آن عکس بگیرید یا پست‌های جدید بسازید.

اینستاگرام پلفترم دیگری است که در آن گروه‌های خاصی هنری‌تر موفق‌تر از بقیه عمل می‌کنند، و شاید بسته به صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، بهترین گزینه برای کسب و کار شما نباشد. اگر می‌خواهید در اینستاگرام موفق شوید، مهم است که شخصی که اکانت شما را اداره می‌کند دقت زیادی به جزئیات و مهارت‌های مقدماتی در عکس گرفتن را داشته باشد، تا عکس‌ها و ویدئوهایی که در اکانت شما ارسال می‌شود از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

اگر صنعت شما خیلی در اینستاگرام فعال نیست ناامید نشوید؛ اگر هشتگ‌های مناسب را پیدا کنید و بتوانید عکس‌های جالب توجه پست کنید، به احتمال زیاد می‌توانید در آنجا به نتیجه برسید.

اسنپ چت

اسنپ چت شبکه اجتماعی تصویری دیگری است، ولی بر خلاف رقیبان خود، محتوا در اسنپ چت خود را پاک می‌کند. کاربران می‌توانند ویدئو و عکس ارسال کنند که تا ۱۰ ثانیه در هر زمان در دسترس باشد، یا محتوا را به استوری‌های عمومی خود ارسال کنند که بعد از ۲۴ ساعت ناپدید می‌شود. در پنج سال گذشته، این اپ گسترش پیدا کرده و چت، پیام‌رسانی، ذخیره‌سازی عکس، رویدادها و محتوای رسانه‌ای را نیز شامل شده است. حالا محتوای اسنپ چت را می‌توان به آسان ذخیره و هر جای دیگری آپلود کرد.

مثلاً ویژگی دیسکاور (Discover) محتوای پرطرفدار را ار انتشارات معروف مثل بازفید (BuzzFeed) و وال استریت ژورنال گردآوری می‌کند. با بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر، این اپ صرفاً برای دستگاه‌های موبایل طراحی شده و نمی‌توان از طریق وب به آن دسترسی پیدا کرد.

به دلیل اینکه پست‌ها در اسنپ چت موقتی هستند، فشار کمتری برای تولید محتوای فوق‌العاده باکیفیت وجود دارد. شما همچنین می‌توانید ببینید چند نفر و کدام کاربران استوری شما را دیدند. کسب و کارهای کوچک می‌توانند از قابلیت استوری این پلتفرم به نفع خود استفاده کنند، ولی به یاد داشته باشید که فقط کاربرانی که شما اضافه کرده باشید می‌توانند محتوای استوری را ببینند. ولی، بعد از اینکه مخاطبان خود را پیدا کنید، ویژگی استوری شما این امکان را به شما می‌دهد که به آسانی محتوایی داستانی و تعاملی ایجاد کنید.

یوتوب

یوتوب یا یوتیوب پلتفرم اشتراک گذاری ویدئو با بیش از یک میلیارد کاربر است، که مردم می‌توانند محتوا را آپلود کنند، به آن رتبه دهند، آن را به اشتراک بگذارند و در موردش کامنت (نظر) بدهند. به کاربران به صورت اتوماتیک کانالی تعلق می‌گیرد، که دیگر کاربران می‌توانند مشترک آن شوند تا از هر ویدئوی جدیدی که آپلود می‌شود باخبر شوند. این سایت که حالا متعلق به گوگل است، مرکزی مهم برای اخبار و سرگرمی است.

یوتوب که بیش از یک دهه قبل ایجاد شد، دچار تغییرات گسترده‌ای شده است. برای مثال، کاربران اکنون می‌توانند از سیستم تبلیغاتی گوگل ادسنس (Google AdSense) پول در بیاورند، و درآمدشان بستگی به تعداد بازدیدهای هر ویدئو دارد.

بسیاری از کسب و کارها در یوتوب دارای محتوای خلاقانه، بصری یا آموزشی هستند. ماهیت این پلتفرم به شدت وابسته به خلاقیت است، بنابراین داشتن تدوینگر ویدئویی ماهر برای تولید محتوا دارای اهمیت است. البته، لازم نیست کسب و کار شما حتماً دارای یک کانال باشد تا در یوتوب بازاریابی کنید. خرده فرهنگی از وی‌لاگر‌ها (وبلاگ نویس‌های ویدئویی) به اسم یوتوبر (Youtuber) وجود دارد که مرتباً ویدئو ارسال می‌کنند و اغلب از مخاطبان زیادی برخوردار هستند. خیلی از اوقات، کسب و کارها با یوتوبرها همکاری می‌کنند تا محصولات خود را تبلیغ کنند، چرا که این کاربران از پیش دارای مخاطبان فعال زیادی هستند.

با توجه به در دسترس نبودن یوتوب در ایران، سرویس ویدئویی آپارات جایگزین مناسبی برای آن است تا کسب و کارها برند خود را در آنجا معرفی و تبلیغ کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
error: محتوا محافظت شده است!!
بستن