فرهنگمعرفی کتاب

اقتصاد ناقابل هنر ایران

دربارۀ کوسه شکم‌پُر؛ ناقابل 12 میلیون دلار

نویسنده: الهه سید شماری

کوسه شکم‌پُر؛ ناقابل ۱۲ میلیون دلار نوشته دُن تامپسون در سال ۹۴ به کوشش کتابِ راهنما و در سال‌های بعد انتشارات بیدگل نیز این کتاب را منتشر کرده‌است. کتاب حاوی مصاحبه با ۵۱ گالری‌دار در قاره‌های آمریکای شمالی، اروپا، آسیا است که خواننده می‌تواند با مطالعه آن‌ها، مطالب و نکات متنوعی درباره گالری‌دارها و فرآیند خرید و فروش آثار هنرهای تجسمی کسب کند. از جمله امتیازات کتاب نسبت به دیگر کتاب‌های حوزه اقتصاد هنر، اخذ امتیاز چاپ ترجمه فارسی و انتشار تصاویر اصلی در انتهای کتاب است.

کوسه شـکم‌پُر در ۲۴ بخش تدوین شـده اسـت. کتـاب بـا یـک بررسـی مـوردی آغـاز می‌شـود: چه‌طـور شـد کـه در سـال ۲۰۰۵ کوسه دیمـن هِرسـت با قیمتی سرسام‌آور به فروش رسید؟ (فصل اول)؛ اولین مورد مطالعه تامپسون در مورد برند و فلسفه کاربرد آن است که در فصل دوم به آن می‌پردازد. در فصل سوم فقـط بـه بـازار خریـد و فـروش رده بـالای هنـر، و به مسائل حراجی‌ها می‌کشاند. فصل چهار وپنج و شش فقط در مورد بازار هنر می‌خوانیم و نه جنبه‌های زیبایی‌شناسانه هنر. فصل‌های هفت، هشت و نه، به ماجراهایی از هنرمندان مشهور و هنرمندان برند شده می‌پردازد که چگونه هنرمندان، تا این حد نام خود را مشهور کرده‌اند؟

این سؤال‌ها و در پاسخ به آن‌ها، تا فصل سیزده که به دنیای حراج هنری می‌پردازد ادامه می‌دهیم. یک مطالعه موردی از فرانسیس بیکن در فصل چهارده می‌خوانیم. چهار فصل بعدی دربارۀ نحوه قیمت‌گذاری آثار هنری است. فصل نوزده بحث در مورد نحوه تشخیص آثار هنری جعلی‌ست. فصل بیست با عنوان منتقدان هنری به بررسی نقش منتقدان هنری در فروش آثاز می‌پردازد. فصل بیست و یکم در مورد موزه‌ها حرف چندانی برای گفتن ندارد و در سه فصل نهایی مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری در بازار هنر و آثار هنری مورد بحث قرار گرفته است.

 

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *